@PHDTHESIS{Bartkowiak2020:d536, author="{Bartkowiak, Mikołaj}", title="{Wpływ właściwości asfaltu i składu mieszanki mineralno-asfaltowej na cechy reologiczne betonu asfaltowego o wysokim module sztywności}", school="Politechnika Poznańska", address="Poznań, Polska", year="2020", language="pl", keywords="moduł sztywności; mieszanka mineralno-asfaltowa; trwałość zmęczeniowa; stiffness modulus; hot mix asphalt; fatique life", abstract="{Przedmiotem prac badawczych podjętych w ramach rozprawy doktorskiej było opracowanie modeli analityczno-empirycznych do obliczania modułu sztywności i kąta przesunięcia fazowego betonu asfaltowego o wysokim module sztywności (AC WMS). Opracowane modele pozwalają na obliczanie wartości modułu sztywności i kąta przesunięcia fazowego mieszanki mineralno-asfaltowej odpowiadających laboratoryjnemu oznaczeniu tych wielkości z wykorzystanie metody belki zginanej (4PBB), która jest najbardziej rozpowszechnioną metodą w Polsce i innych krajach Europy, a dla której takie modele nie były dotąd opracowane. Podstawowymi zmiennymi wykorzystywanymi w opracowanych modelach analityczno-empirycznych są moduł ścinania i kąt przesunięcia fazowego asfaltu oznaczane w reometrze dynamicznego ścinania (DSR). Dla modelu B wykonano analizę wrażliwości. W rozprawie podjęto też tematykę związaną z trwałością zmęczeniową.; The main aim of the PhD thesis was development of the analytical-empirical models which allow for the determination of the stiffness modulus and the phase angle for High Modulus Asphalt Concrete (HMAC). The developed models enables to calculate the stiffness modulus value and the phase angle value of hot mix asphalt, which are correspond to the laboratory values of these quantities determined by four point bending test (4PBB). This test is the most common test in Poland and in other European countries. Until now the predictive equations wasn’t developed for this test. The basic variables used in the developed analytical-empirical models are the shear modulus and the phase angle of bitumen, which are determined in Dynamic Shear Rheometer (DSR). For model B was performed a sensitivity analysis. The PhD thesis also undertakes another topics like the fatigue life of asphalt mixtures and asphalt pavements.}", }