W zależności od ilości danych do przetworzenia generowanie pliku może się wydłużyć.

Jeśli generowanie trwa zbyt długo można ograniczyć dane np. zmniejszając zakres lat.

Rozprawa doktorska

Pobierz BibTeX

Tytuł

Ograniczanie ryzyka zagrożeń w lotnictwie ogólnym przez zastosowanie systemu monitorującego stan psychofizyczny pilota

Autorzy

[ 1 ] Instytut Silników Spalinowych i Transportu, Wydział Maszyn Roboczych i Transportu, Politechnika Poznańska | [ P ] pracownik

Promotor

[ 1 ] Instytut Silników Spalinowych i Transportu, Wydział Maszyn Roboczych i Transportu, Politechnika Poznańska | [ P ] pracownik

Promotor pomocniczy

[ 1 ] Instytut Silników Spalinowych i Transportu, Wydział Maszyn Roboczych i Transportu, Politechnika Poznańska | [ P ] pracownik

Recenzenci

Wariant tytułu

EN Reducing the risk of hazards in general aviation through the use of a pilot psychophysical monitoring system

Język

polski

Słowa kluczowe
PL
  • bezpieczeństwo
  • lotnictwo ogólne
  • symulator lotu
EN
  • safety
  • general aviation
  • flight simulator
Streszczenie

PL Rozprawa dotyczy zagadnień postępowania wobec ryzyka zagrożeń w lotnictwie ogólnym. Jako cel pracy przyjęto ograniczanie ryzyka zagrożeń w lotnictwie ogólnym przez zastosowanie systemu monitorującego kondycję psychofizyczną pilota i wspomagającego jego pracę w sytuacji niedoboru zasobów poznawczych. Do realizacji tak postawionego celu rozprawy zaplanowano i zrealizowano szereg zadań badawczych, z których sprawozdanie przedstawiono w czterech częściach rozprawy tj. części: teoretycznej, analitycznej, badawczej oraz aplikacyjno-weryfikacyjnej. Wykonane analizy wyników pomiarów pozwoliły na znalezienie zależności pomiędzy zmianą warunków środowiskowych, a kondycją psychofizyczną pilota. Próby prowadzone były przy wykorzystaniu zaawansowanego symulatora lotu CKAS MotionSim5. Wskazano m.in., że stan psychofizyczny pilota znacząco wpływa na bezpieczeństwo wykonywania operacji lotniczych, oraz że możliwe jest monitorowanie zmian kondycji pilota w czasie lotu. Podsumowanie przyjętych do realizacji problemów badawczych zawarto w uwagach i wnioskach końcowych rozprawy. Podano także propozycje dalszych kierunków badań.

EN The doctoral dissertation addresses issues of dealing with the risk of hazards in general aviation. The aim of the dissertation was therefore to reduce the risk of hazards in general aviation through the use of a pilot psychophysical monitoring system and to assist its work in cognitive deficits. To realize this objective a series of research tasks was planned and carried out, and the results were report in four parts: theoretical, analytical, research, verification and application. The performed measurements results analyzes allowed to find the relationship between the environmental conditions changes and the pilot psychophysical condition. Tests were performed using the advanced Flight Simulator CKAS MotionSim5. It was also indicated that the pilot's psychophysical condition significantly affects the safety of flight operations, and that it is possible to monitor the changes in the pilot’s condition during the flight. A summary of the adopted research problems was included in the remarks and conclusions of the dissertation. Suggestions for further research directions have also been outlined.

Liczba stron

177

Dziedzina wg OECD

nauki inżynieryjne i techniczne

Dyscyplina wg KBN

transport

Sygnatura rozprawy w wersji drukowanej

DrOIN 1842

Katalog on-line

to20159036

Pełny tekst rozprawy doktorskiej

Pobierz plik

Poziom dostępu do pełnego tekstu

publiczny

Pierwsza recenzja

Cezary Szczepański

Miejsce

Wrocław, Polska

Data

12.06.2017

Język

polski

Tekst recenzji

Pobierz plik

Poziom dostępu do recenzji

publiczny

Druga recenzja

Józef Żurek

Miejsce

Warszawa, Polska

Data

12.06.2017

Język

polski

Tekst recenzji

Pobierz plik

Poziom dostępu do recenzji

publiczny

Status rozprawy

rozprawa doktorska

Miejsce obrony

Poznań, Polska

Data obrony

05.07.2017

Jednostka nadająca tytuł

Rada Wydziału Maszyn Roboczych i Transportu Politechniki Poznańskiej

Uzyskany tytuł

doktor nauk technicznych w dyscyplinie: transport, w specjalności: transport lotniczy

Ta strona używa plików Cookies, w celu zapamiętania uwierzytelnionej sesji użytkownika. Aby dowiedzieć się więcej przeczytaj o plikach Cookies i Polityce Prywatności.