Ograniczanie ryzyka zagrożeń w lotnictwie ogólnym przez zastosowanie systemu monitorującego stan psychofizyczny pilota
[ 1 ] Instytut Silników Spalinowych i Transportu, Wydział Maszyn Roboczych i Transportu, Politechnika Poznańska | [ P ] pracownik
[ 1 ] Instytut Silników Spalinowych i Transportu, Wydział Maszyn Roboczych i Transportu, Politechnika Poznańska | [ P ] pracownik
[ 1 ] Instytut Silników Spalinowych i Transportu, Wydział Maszyn Roboczych i Transportu, Politechnika Poznańska | [ P ] pracownik
EN Reducing the risk of hazards in general aviation through the use of a pilot psychophysical monitoring system
polski
- bezpieczeństwo
- lotnictwo ogólne
- symulator lotu
- safety
- general aviation
- flight simulator
PL Rozprawa dotyczy zagadnień postępowania wobec ryzyka zagrożeń w lotnictwie ogólnym. Jako cel pracy przyjęto ograniczanie ryzyka zagrożeń w lotnictwie ogólnym przez zastosowanie systemu monitorującego kondycję psychofizyczną pilota i wspomagającego jego pracę w sytuacji niedoboru zasobów poznawczych. Do realizacji tak postawionego celu rozprawy zaplanowano i zrealizowano szereg zadań badawczych, z których sprawozdanie przedstawiono w czterech częściach rozprawy tj. części: teoretycznej, analitycznej, badawczej oraz aplikacyjno-weryfikacyjnej. Wykonane analizy wyników pomiarów pozwoliły na znalezienie zależności pomiędzy zmianą warunków środowiskowych, a kondycją psychofizyczną pilota. Próby prowadzone były przy wykorzystaniu zaawansowanego symulatora lotu CKAS MotionSim5. Wskazano m.in., że stan psychofizyczny pilota znacząco wpływa na bezpieczeństwo wykonywania operacji lotniczych, oraz że możliwe jest monitorowanie zmian kondycji pilota w czasie lotu. Podsumowanie przyjętych do realizacji problemów badawczych zawarto w uwagach i wnioskach końcowych rozprawy. Podano także propozycje dalszych kierunków badań.
EN The doctoral dissertation addresses issues of dealing with the risk of hazards in general aviation. The aim of the dissertation was therefore to reduce the risk of hazards in general aviation through the use of a pilot psychophysical monitoring system and to assist its work in cognitive deficits. To realize this objective a series of research tasks was planned and carried out, and the results were report in four parts: theoretical, analytical, research, verification and application. The performed measurements results analyzes allowed to find the relationship between the environmental conditions changes and the pilot psychophysical condition. Tests were performed using the advanced Flight Simulator CKAS MotionSim5. It was also indicated that the pilot's psychophysical condition significantly affects the safety of flight operations, and that it is possible to monitor the changes in the pilot’s condition during the flight. A summary of the adopted research problems was included in the remarks and conclusions of the dissertation. Suggestions for further research directions have also been outlined.
177
nauki inżynieryjne i techniczne
transport
DrOIN 1842
publiczny
Cezary Szczepański
Wrocław, Polska
12.06.2017
polski
publiczny
Józef Żurek
Warszawa, Polska
12.06.2017
polski
publiczny
rozprawa doktorska
Poznań, Polska
05.07.2017
Rada Wydziału Maszyn Roboczych i Transportu Politechniki Poznańskiej
doktor nauk technicznych w dyscyplinie: transport, w specjalności: transport lotniczy