W zależności od ilości danych do przetworzenia generowanie pliku może się wydłużyć.

Jeśli generowanie trwa zbyt długo można ograniczyć dane np. zmniejszając zakres lat.

Rozprawa doktorska

Pobierz BibTeX

Tytuł

Systemy zarządzania energią hamowania pojazdów elektrycznych i hybrydowych

Autorzy

Promotor

Recenzenci

Wariant tytułu

EN Electric and hybrid vehicles braking energy management systems

Język

polski

Słowa kluczowe
PL
  • pojazdy elektryczne
  • odzysk energii
  • hamowanie
  • estymator skuteczności hamowania
EN
  • electric vehicles
  • energy recovery
  • braking
  • brake performance estimator
Streszczenie

PL Nowe wymagania dla pojazdów elektrycznych, wprowadzają estymator skuteczności hamowania czyli funkcje szacującą dostępne opóźnienie pojazdu. Dopuszcza się wprowadzenie takiego rozwiązania zmniejszając wymagania dla pojazdów w zakresie hamowania długotrwałego. W pracy wprowadzono zarys algorytmu działania estymatora, który byłby wykorzystywany zamiast obecnie stosowanych nie ekonomicznych rozwiązań. Na podstawie doświadczeń wytypowania czynniki wpływające na skuteczność hamowania jak temperatura i warunki drogowe. Estymator uwzględniał by te warunki i na tej podstawie ostrzegał kierowcę przed niebezpieczeństwem utraty możliwości hamowania zmniejszając ryzyko wypadku. Analiza danych Z badań materiałów ciernych i problematyki hamowania pojazdu dowiodła, że nie ma możliwości oceny możliwości hamowania pojazdu w sposób pośredni za pomocą analizy użycia takich hamulców. W pracy zarysowano rozwiązania, które mogą przyczynić się do rozwoju systemu ostrzegania także w pojazdach autonomicznych.

EN The new requirements for electric vehicles introduce the braking performance estimator, function estimate the possibility deceleration of the vehicle. It is allowed to introduce such a solution by reducing the requirements for vehicles in the field of endurance braking. The paper introduces an outline of the estimator operation algorithm, which would be used instead of the currently used non-economic solutions. Based on experience, the selection of factors influencing the braking performance, such as temperature and road conditions. The estimator would take into account these conditions and on this basis warn the driver against the risk of losing the braking ability, reducing the risk of an accident. The analysis of data from the tests of friction materials and vehicle braking issues proved that it is not possible to assess the vehicle's braking ability indirectly by analyzing the use of such brakes. The paper outlines solutions that may contribute to the development of the warning system also in autonomous vehicles.

Liczba stron

168

Dziedzina wg OECD

nauki inżynieryjne i techniczne

Dyscyplina naukowa (Ustawa 2.0)

inżynieria lądowa i transport

Sygnatura rozprawy w wersji drukowanej

DrOIN 2218

Katalog on-line

to2023500573

Pełny tekst rozprawy doktorskiej

Pobierz plik

Poziom dostępu do pełnego tekstu

publiczny

Pierwsza recenzja

Piotr Piątkowski

Miejsce

Koszalin, Polska

Data

26.07.2022

Język

polski

Tekst recenzji

Pobierz plik

Poziom dostępu do recenzji

publiczny

Druga recenzja

Sławomir Wierzbicki

Miejsce

Olsztyn, Polska

Data

05.08.2022

Język

polski

Tekst recenzji

Pobierz plik

Poziom dostępu do recenzji

publiczny

Status rozprawy

rozprawa doktorska

Miejsce obrony

Poznań, Polska

Data obrony

07.11.2022

Jednostka nadająca tytuł

Rada Dyscypliny Inżynieria Lądowa i Transport Politechniki Poznańskiej

Uzyskany tytuł

doktor nauk inżynieryjno-technicznych w dyscyplinie: inżynieria lądowa i transport

Ta strona używa plików Cookies, w celu zapamiętania uwierzytelnionej sesji użytkownika. Aby dowiedzieć się więcej przeczytaj o plikach Cookies i Polityce Prywatności.