Systemy zarządzania energią hamowania pojazdów elektrycznych i hybrydowych
EN Electric and hybrid vehicles braking energy management systems
polish
- pojazdy elektryczne
- odzysk energii
- hamowanie
- estymator skuteczności hamowania
- electric vehicles
- energy recovery
- braking
- brake performance estimator
PL Nowe wymagania dla pojazdów elektrycznych, wprowadzają estymator skuteczności hamowania czyli funkcje szacującą dostępne opóźnienie pojazdu. Dopuszcza się wprowadzenie takiego rozwiązania zmniejszając wymagania dla pojazdów w zakresie hamowania długotrwałego. W pracy wprowadzono zarys algorytmu działania estymatora, który byłby wykorzystywany zamiast obecnie stosowanych nie ekonomicznych rozwiązań. Na podstawie doświadczeń wytypowania czynniki wpływające na skuteczność hamowania jak temperatura i warunki drogowe. Estymator uwzględniał by te warunki i na tej podstawie ostrzegał kierowcę przed niebezpieczeństwem utraty możliwości hamowania zmniejszając ryzyko wypadku. Analiza danych Z badań materiałów ciernych i problematyki hamowania pojazdu dowiodła, że nie ma możliwości oceny możliwości hamowania pojazdu w sposób pośredni za pomocą analizy użycia takich hamulców. W pracy zarysowano rozwiązania, które mogą przyczynić się do rozwoju systemu ostrzegania także w pojazdach autonomicznych.
EN The new requirements for electric vehicles introduce the braking performance estimator, function estimate the possibility deceleration of the vehicle. It is allowed to introduce such a solution by reducing the requirements for vehicles in the field of endurance braking. The paper introduces an outline of the estimator operation algorithm, which would be used instead of the currently used non-economic solutions. Based on experience, the selection of factors influencing the braking performance, such as temperature and road conditions. The estimator would take into account these conditions and on this basis warn the driver against the risk of losing the braking ability, reducing the risk of an accident. The analysis of data from the tests of friction materials and vehicle braking issues proved that it is not possible to assess the vehicle's braking ability indirectly by analyzing the use of such brakes. The paper outlines solutions that may contribute to the development of the warning system also in autonomous vehicles.
168
engineering and technical sciences
civil engineering and transport
DrOIN 2218
public
Piotr Piątkowski
Koszalin, Polska
26.07.2022
polish
public
Sławomir Wierzbicki
Olsztyn, Polska
05.08.2022
polish
public
dissertation
Poznań, Polska
07.11.2022
Rada Dyscypliny Inżynieria Lądowa i Transport Politechniki Poznańskiej
doktor nauk inżynieryjno-technicznych w dyscyplinie: inżynieria lądowa i transport