Implementacja gier wideo jako rozszerzonego medium partycypacji społecznej w architekturze i urbanistyce
[ 1 ] Instytut Architektury i Ochrony Dziedzictwa, Wydział Architektury, Politechnika Poznańska | [ P ] employee
[ 1 ] Instytut Architektury Wnętrz i Wzornictwa Przemysłowego, Wydział Architektury, Politechnika Poznańska | [ P ] employee
[ 1 ] Instytut Architektury i Ochrony Dziedzictwa, Wydział Architektury, Politechnika Poznańska | [ P ] employee
EN Implementation of video games as an extended medium of public participation in architecture and urban planning
polish
- cyfrowa partycypacja społeczna
- zrównoważone planowanie urbanistyczne
- implementacja gier wideo
- digital civic engagement
- sustainable urban planning
- videogames implementation
PL Niniejsza praca podejmuje się problematyki doboru gier wideo stosowanych w procesie partycypacji społecznej w architekturze i urbanistyce. Określona została geneza, definicja oraz charakterystyka poszczególnych składowych elementów omawianego zjawiska. Przedstawiono przykłady gier stosowanych w procesie partycypacji społecznej oraz wyszczególniono ich właściwości w zakresie genezy, gatunku, stylu graficznego i złożoności rozgrywki. W części badawczej przedstawiono studia przypadku udokumentowanych przykładów omawianych metod. Dokonano ich wielokryterialnej analizy a następnie podjęto się określenia korelacji między czynnikami przestrzennymi, demograficznymi i procesowymi a właściwościami gier zastosowanych w procesie w celu wyprowadzenia wskazań stanowiących podstawę dla wykonania zestawu rekomendacji stanowiącego instrument decyzyjny pozwalający na dobór właściwości gier dla konkretnych założeń procesowych. W podsumowaniu przedstawiona została synteza wyników badań w odniesieniu do postawionej tezy, obecnego stanu badań oraz klasycznych nurtów partycypacji społecznej w planowaniu przestrzennym.
EN The dissertation explores the issue of the selection of video games used in the process of public participation in architecture and urban planning. The genesis, definition and characteristics of the various components of the phenomenon in question are defined. Examples of games used in the process of public participation are presented, and their characteristics in terms of genesis, genre, graphic style and complexity of gameplay are analyzed. The research part presents case studies of documented examples of the methods discussed. Their multi-criteria analysis was carried out and then a correlation was undertaken between spatial, demographic and process factors and the properties of the games used in the process in order to derive indications that form the basis for making a set of recommendations that constitute a decision-making instrument for selecting game properties for specific process assumptions. In conclusion, a synthesis of the results of the research is presented in relation to the thesis, the current state of research and trends of public participation in urban planning.
202
architecture and urban planning
DrOIN 2397
public
Andreas Guskos
Szczecin, Polska
24.06.2024
polish
public
Michał Stangel
Gliwice, Polska
07.05.2024
polish
public
Rafał Szrajber
17.06.2024
polish
public
dissertation before defense
Poznań, Polska
26.11.2024