Depending on the amount of data to process, file generation may take longer.

If it takes too long to generate, you can limit the data by, for example, reducing the range of years.

Dissertation

Download BibTeX

Title

Ocena mobilnych systemów badania emisji spalin w warunkach laboratoryjnych na hamowni podwoziowej

Authors

Promoter

[ 1 ] Instytut Napędów i Lotnictwa, Wydział Inżynierii Lądowej i Transportu, Politechnika Poznańska | [ P ] employee

Supporting promoter

Reviewers

Title variant

EN Evaluation of mobile exhaust testing investigation systems in laboratory conditions on a chassis dynamometer

Language

polish

Keywords
PL
  • WLTP- światowa zharmonizowana procedura badania pojazdów lekkich
  • PEMS-mobilny system do badań emisji spalin
  • RDE-wytyczne do badań emisji w rzeczywistych warunkach eksploatacji
EN
  • WLTP- Worldwide Harmonized Light Vehicles Test Procedure
  • PEMS-Portable Emissions Measurement System
  • RDE-Real Driving Emissions
Abstract

PL Dysertacja obejmuje zagadnienia badań emisji spalin z wykorzystaniem różnych systemów pomiarowych w warunkach laboratoryjnych. Omówiono przepisy dotyczące wyznaczania emisji drogowej związków szkodliwych w spalinach. Dokonano przeglądu i scharakteryzowano również metody pomiarów emisji drogowej związków szkodliwych z samochodów w warunkach laboratoryjnych podczas badań na hamowni podwoziowej oraz w warunkach rzeczywistych na drodze z wykorzystaniem mobilnego systemu do wyznaczania emisji spalin. Zasadniczy cel pracy, stanowiła ocena mobilnych systemów pomiarów emisji spalin w warunkach laboratoryjnych na hamowni podwoziowej. W badaniach własnych wykorzystano cztery systemy do pomiaru emisji spalin – dwa systemy laboratoryjne wykorzystujące hamownie podwoziowe do symulacji drogi oraz dwa systemy mobilne. Otrzymane wyniki badań wykazały, że systemy mobilne do pomiarów związków szkodliwych w spalinach pozwalają na przeprowadzenie dokładnych pomiarów.

EN The doctoral dissertation covers the issues of exhaust gas emission testing using various measurement systems in laboratory conditions. The regulations for determining road emissions of harmful compounds in exhaust gases were discussed. There was also a review and characterization of methods for measuring road emissions of harmful compounds from passenger cars in laboratory conditions during tests on a chassis dynamometer and in real conditions on the road using a mobile system for determining exhaust emissions. The main aim of the work was to evaluate mobile exhaust emission measurement systems in laboratory conditions on a chassis dynamometer. In our own research, we used four exhaust emission measurement systems - two laboratory systems using chassis dynamometers to simulate the road and two mobile systems. The obtained test results showed that mobile systems for measuring harmful compounds in exhaust gases allow for accurate measurements.

Number of pages

149

Scientific discipline (Law 2.0)

civil engineering, geodesy and transport

Signature of printed version

DrOIN 2407

On-line catalog

to2025999214

Full text of dissertation

Download file

Access level to full text

public

First review

Zdzisław Chłopek

Place

Warszawa, Polska

Date

02.11.2024

Language

polish

Review text

Download file

Access level to review text

public

Second review

Jacek Nowakowski

Place

Bielsko-Biała, Polska

Date

03.11.2024

Language

polish

Review text

Download file

Access level to review text

public

Third review

Andrzej Tomporowski

Place

Bydgoszcz, Polska

Date

04.11.2024

Language

polish

Review text

Download file

Access level to review text

public

Dissertation status

dissertation

Place of defense

Poznań, Polska

Date of defense

12.12.2024

Unit granting title

Rada Dyscypliny Inżynieria Lądowa, Geodezja i Transport Politechniki Poznańskiej

Obtained title

doktor nauk inżynieryjno-technicznych w dyscyplinie: inżynieria lądowa, geodezja i transport

This website uses cookies to remember the authenticated session of the user. For more information, read about Cookies and Privacy Policy.