Ocena mobilnych systemów badania emisji spalin w warunkach laboratoryjnych na hamowni podwoziowej
[ 1 ] Instytut Napędów i Lotnictwa, Wydział Inżynierii Lądowej i Transportu, Politechnika Poznańska | [ P ] employee
EN Evaluation of mobile exhaust testing investigation systems in laboratory conditions on a chassis dynamometer
polish
- WLTP- światowa zharmonizowana procedura badania pojazdów lekkich
- PEMS-mobilny system do badań emisji spalin
- RDE-wytyczne do badań emisji w rzeczywistych warunkach eksploatacji
- WLTP- Worldwide Harmonized Light Vehicles Test Procedure
- PEMS-Portable Emissions Measurement System
- RDE-Real Driving Emissions
PL Dysertacja obejmuje zagadnienia badań emisji spalin z wykorzystaniem różnych systemów pomiarowych w warunkach laboratoryjnych. Omówiono przepisy dotyczące wyznaczania emisji drogowej związków szkodliwych w spalinach. Dokonano przeglądu i scharakteryzowano również metody pomiarów emisji drogowej związków szkodliwych z samochodów w warunkach laboratoryjnych podczas badań na hamowni podwoziowej oraz w warunkach rzeczywistych na drodze z wykorzystaniem mobilnego systemu do wyznaczania emisji spalin. Zasadniczy cel pracy, stanowiła ocena mobilnych systemów pomiarów emisji spalin w warunkach laboratoryjnych na hamowni podwoziowej. W badaniach własnych wykorzystano cztery systemy do pomiaru emisji spalin – dwa systemy laboratoryjne wykorzystujące hamownie podwoziowe do symulacji drogi oraz dwa systemy mobilne. Otrzymane wyniki badań wykazały, że systemy mobilne do pomiarów związków szkodliwych w spalinach pozwalają na przeprowadzenie dokładnych pomiarów.
EN The doctoral dissertation covers the issues of exhaust gas emission testing using various measurement systems in laboratory conditions. The regulations for determining road emissions of harmful compounds in exhaust gases were discussed. There was also a review and characterization of methods for measuring road emissions of harmful compounds from passenger cars in laboratory conditions during tests on a chassis dynamometer and in real conditions on the road using a mobile system for determining exhaust emissions. The main aim of the work was to evaluate mobile exhaust emission measurement systems in laboratory conditions on a chassis dynamometer. In our own research, we used four exhaust emission measurement systems - two laboratory systems using chassis dynamometers to simulate the road and two mobile systems. The obtained test results showed that mobile systems for measuring harmful compounds in exhaust gases allow for accurate measurements.
149
civil engineering, geodesy and transport
DrOIN 2407
public
Zdzisław Chłopek
Warszawa, Polska
02.11.2024
polish
public
Jacek Nowakowski
Bielsko-Biała, Polska
03.11.2024
polish
public
Andrzej Tomporowski
Bydgoszcz, Polska
04.11.2024
polish
public
dissertation
Poznań, Polska
12.12.2024
Rada Dyscypliny Inżynieria Lądowa, Geodezja i Transport Politechniki Poznańskiej
doktor nauk inżynieryjno-technicznych w dyscyplinie: inżynieria lądowa, geodezja i transport