Analiza czynników wpływających na bezpieczeństwo ruchu pojazdów ze szczególnym uwzględnieniem wartości współczynnika hamowania
[ 1 ] Instytut Inżynierii Lądowej, Wydział Inżynierii Lądowej i Transportu, Politechnika Poznańska | [ D ] phd student
[ 1 ] Instytut Napędów i Lotnictwa, Wydział Inżynierii Lądowej i Transportu, Politechnika Poznańska | [ P ] employee
[ 1 ] Instytut Maszyn Roboczych i Pojazdów Samochodowych, Wydział Inżynierii Lądowej i Transportu, Politechnika Poznańska | [ P ] employee
EN Analysis of factors influencing vehicle traffic safety with particular emphasis on the braking coefficient value
polish
- wypadek drogowy
- rekonstrukcja zdarzeń drogowych droga hamowania
- opóźnienie hamowania
- wartości opóźnienia hamowania w okresie letnim
- wartości opóźnienia hamowania w okresie zimowym
- road accident
- road accident reconstruction
- braking distance
- braking delay
- braking delay values in summer
- braking delay values in winter
PL Pomimo stosowania rozwiązań technicznych w pojazdach, których celem jest zwiększenie bezpieczeństwa na drodze, nie jest możliwe uniknięcie wystąpienia wypadku drogowego. Gdy zachodzi potrzeba odtworzenia przebiegu wypadku, zwłaszcza przebiegu procesu hamowania pojazdu, konieczne jest dobranie m.in. właściwej wartości współczynnika opóźnienia hamowania. Precyzyjny dobór współczynnika opóźnienia hamowania, wpływa na rezultaty przeprowadzonej rekonstrukcji i tym samym decyzję o odpowiedzialności sprawcy wypadku. W literaturze jest niewiele informacji o wartościach współczynnika opóźnienia hamowania dla poszczególnych pojazdów, co powoduje, że w procesie rekonstrukcji zazwyczaj stosuje się mało zróżnicowane wartości tego współczynnika. Ustalenie wartości opóźnienia hamowania dla poszczególnych modeli pojazdów w trakcie badań drogowych, wpłynęłoby na poprawę precyzji rekonstrukcji wypadków. Cel ogólny pracy doktorskiej dotyczył ustalenia wartości współczynników opóźnienia hamowania w wybranych pojazdach. W pracy przedstawiono zagadnienia dotyczące bezpieczeństwa ruchu drogowego, wypadków występujących na drodze, procesu hamowania pojazdu oraz rekonstrukcji wypadków. Wykonano także pomiary wartości współczynnika opóźnienia hamowania w wybranych pojazdach jedno i dwuśladowych. Rezultaty przeprowadzonych badań pozwoliły na ustalenie wartości współczynników opóźnienia hamowania wytypowanych pojazdów, które mogą być zastosowane w sądowej rekonstrukcji zdarzeń drogowych z udziałem tych pojazdów.
EN Despite the use of technical solutions in vehicles aimed at increasing road safety, it is not possible to avoid a road accident. When there is a need to recreate the course of an accident, especially the course of the vehicle braking process, it is necessary to select, among others: proper value of the braking deceleration coefficient. The precise selection of the braking deceleration coefficient affects the results of the reconstruction and thus the decisions regarding the liability of the perpetrator of the accident. There is little information in the literature about the values of the braking deceleration coefficient for individual vehicles, which means that in the reconstruction process, only slightly differentiated values of this coefficient are usually used. Determining the dynamometer delay value for individual vehicle models during road tests would improve the precision of accident reconstruction. The general aim of the doctoral thesis was to determine the values of dynamometer deceleration coefficients in a selected vehicles. The work presents issues related to road traffic safety, road accidents, the vehicle braking process and accident reconstruction. Measurements of the braking deceleration coefficient were also performed in selected one- and two-wheel vehicles. The results of the research made it possible to determine the values of the braking delay coefficients of selected vehicles, which can be used in forensic reconstruction of road incidents involving these vehicles.
162
civil engineering, geodesy and transport
DrOIN 2413
public
Łukasz Muślewski
Bydgoszcz, Polska
18.11.2024
polish
public
Marcin Ślęzak
Warszawa, Polska
19.11.2024
polish
public
dissertation
Poznań, Polska
06.12.2024
Rada Dyscypliny Inżynieria Lądowa, Geodezja i Transport Politechniki Poznańskiej
doktor nauk inżynieryjno-technicznych w dyscyplinie: inżynieria lądowa, geodezja i transport