Depending on the amount of data to process, file generation may take longer.

If it takes too long to generate, you can limit the data by, for example, reducing the range of years.

Dissertation

Download BibTeX

Title

Analiza czynników wpływających na bezpieczeństwo ruchu pojazdów ze szczególnym uwzględnieniem wartości współczynnika hamowania

Authors

[ 1 ] Instytut Inżynierii Lądowej, Wydział Inżynierii Lądowej i Transportu, Politechnika Poznańska | [ D ] phd student

Promoter

[ 1 ] Instytut Napędów i Lotnictwa, Wydział Inżynierii Lądowej i Transportu, Politechnika Poznańska | [ P ] employee

Supporting promoter

[ 1 ] Instytut Maszyn Roboczych i Pojazdów Samochodowych, Wydział Inżynierii Lądowej i Transportu, Politechnika Poznańska | [ P ] employee

Reviewers

Title variant

EN Analysis of factors influencing vehicle traffic safety with particular emphasis on the braking coefficient value

Language

polish

Keywords
PL
  • wypadek drogowy
  • rekonstrukcja zdarzeń drogowych droga hamowania
  • opóźnienie hamowania
  • wartości opóźnienia hamowania w okresie letnim
  • wartości opóźnienia hamowania w okresie zimowym
EN
  • road accident
  • road accident reconstruction
  • braking distance
  • braking delay
  • braking delay values in summer
  • braking delay values in winter
Abstract

PL Pomimo stosowania rozwiązań technicznych w pojazdach, których celem jest zwiększenie bezpieczeństwa na drodze, nie jest możliwe uniknięcie wystąpienia wypadku drogowego. Gdy zachodzi potrzeba odtworzenia przebiegu wypadku, zwłaszcza przebiegu procesu hamowania pojazdu, konieczne jest dobranie m.in. właściwej wartości współczynnika opóźnienia hamowania. Precyzyjny dobór współczynnika opóźnienia hamowania, wpływa na rezultaty przeprowadzonej rekonstrukcji i tym samym decyzję o odpowiedzialności sprawcy wypadku. W literaturze jest niewiele informacji o wartościach współczynnika opóźnienia hamowania dla poszczególnych pojazdów, co powoduje, że w procesie rekonstrukcji zazwyczaj stosuje się mało zróżnicowane wartości tego współczynnika. Ustalenie wartości opóźnienia hamowania dla poszczególnych modeli pojazdów w trakcie badań drogowych, wpłynęłoby na poprawę precyzji rekonstrukcji wypadków. Cel ogólny pracy doktorskiej dotyczył ustalenia wartości współczynników opóźnienia hamowania w wybranych pojazdach. W pracy przedstawiono zagadnienia dotyczące bezpieczeństwa ruchu drogowego, wypadków występujących na drodze, procesu hamowania pojazdu oraz rekonstrukcji wypadków. Wykonano także pomiary wartości współczynnika opóźnienia hamowania w wybranych pojazdach jedno i dwuśladowych. Rezultaty przeprowadzonych badań pozwoliły na ustalenie wartości współczynników opóźnienia hamowania wytypowanych pojazdów, które mogą być zastosowane w sądowej rekonstrukcji zdarzeń drogowych z udziałem tych pojazdów.

EN Despite the use of technical solutions in vehicles aimed at increasing road safety, it is not possible to avoid a road accident. When there is a need to recreate the course of an accident, especially the course of the vehicle braking process, it is necessary to select, among others: proper value of the braking deceleration coefficient. The precise selection of the braking deceleration coefficient affects the results of the reconstruction and thus the decisions regarding the liability of the perpetrator of the accident. There is little information in the literature about the values of the braking deceleration coefficient for individual vehicles, which means that in the reconstruction process, only slightly differentiated values of this coefficient are usually used. Determining the dynamometer delay value for individual vehicle models during road tests would improve the precision of accident reconstruction. The general aim of the doctoral thesis was to determine the values of dynamometer deceleration coefficients in a selected vehicles. The work presents issues related to road traffic safety, road accidents, the vehicle braking process and accident reconstruction. Measurements of the braking deceleration coefficient were also performed in selected one- and two-wheel vehicles. The results of the research made it possible to determine the values of the braking delay coefficients of selected vehicles, which can be used in forensic reconstruction of road incidents involving these vehicles.

Number of pages

162

Scientific discipline (Law 2.0)

civil engineering, geodesy and transport

Signature of printed version

DrOIN 2413

On-line catalog

to2025500808

Full text of dissertation

Download file

Access level to full text

public

First review

Łukasz Muślewski

Place

Bydgoszcz, Polska

Date

18.11.2024

Language

polish

Review text

Download file

Access level to review text

public

Second review

Marcin Ślęzak

Place

Warszawa, Polska

Date

19.11.2024

Language

polish

Review text

Download file

Access level to review text

public

Dissertation status

dissertation

Place of defense

Poznań, Polska

Date of defense

06.12.2024

Unit granting title

Rada Dyscypliny Inżynieria Lądowa, Geodezja i Transport Politechniki Poznańskiej

Obtained title

doktor nauk inżynieryjno-technicznych w dyscyplinie: inżynieria lądowa, geodezja i transport

This website uses cookies to remember the authenticated session of the user. For more information, read about Cookies and Privacy Policy.