Depending on the amount of data to process, file generation may take longer.

If it takes too long to generate, you can limit the data by, for example, reducing the range of years.

Dissertation

Download BibTeX

Title

Badania efektu przypowierzchniowego na przykładzie ekranoplanu z wykorzystaniem metod numerycznych

Authors

[ 1 ] Instytut Energetyki Cieplnej, Wydział Inżynierii Środowiska i Energetyki, Politechnika Poznańska | [ D ] phd student

Promoter

[ 1 ] Instytut Elektroenergetyki, Wydział Inżynierii Środowiska i Energetyki, Politechnika Poznańska | [ P ] employee

Supporting promoter

Reviewers

Title variant

EN Wing in ground effect analysis on the concept aircraft with use of numerical methods

Language

polish

Keywords
PL
  • samolot
  • profil lotniczy
  • analiza numeryczna
  • efekt przypowierzchniowy
  • transport lotniczy
EN
  • aircraft
  • airfoil
  • numerical analysis
  • wing in ground effect
  • air transport
Abstract

PL Osiągnięcie naukowe dotyczy analizy oraz zbadaniu zjawiska aerodynamicznego nazywanego inaczej efektem przypowierzchniowym. Analiza efektu przypowierzchniowego dotyczy głównie transportu lotniczego. W tej dziedzinie jest on wykorzystywany podczas lotu samolotów nazywanych ekranoplanami lub GEV (ang. Ground Effect Vehicle). Zjawisko to pozwala na zwiększenie siły nośnej wytwarzanej przez skrzydła, jak również na zmniejszenie siły oporu aerodynamicznego (głównie oporu indukowanego) powstającego podczas lotu. Przez ostatnie dziesięciolecia efekt przypowierzchniowy znalazł zastosowanie w lotnictwie, sportach motorowych i wodnych jednakże ze względu na brak opracowań o charakterze systematycznym nie doczekano się do chwili obecnej licznych i powszechnych zastosowań analizowanego zjawiska. W badaniach analizowano wiele czynników wzajemnie zależnych które wpływają na wzrost siły nośnej, opór aerodynamiczny, sprawność konwersji energii lub zmniejszenia zużycia paliwa.

EN The reseach problem examinated in this dissertation concerns on the analysis and study of the aerodynamic phenomenon, hereinafter referred to as the near-surface effect. The analysis of the near-surface effect concerns mainly air transport, where it is used during the flight of planes called Ekranoplans or GEV (Ground Effect Vehicle). This phenomenon allows to increase the lift generated by the wings, as well as to reduce the aerodynamic drag (mainly induced drag) generated during flight. Over the last decades, the near-surface effect has been used in aviation, motor sports and water sports, however, due to the lack of systematic studies, many common applications of the analyzed phenomenon have not been found until now. In the studies, many factors were analyzed mutually factors affecting the increase in lift, aerodynamic drag, energy conversion efficiency or reduction of fuel consumption.

Number of pages

81

Scientific discipline (Law 2.0)

civil engineering, geodesy and transport

Signature of printed version

DrOIN 2396

On-line catalog

to2025500805

Full text of dissertation

Download file

Access level to full text

public

First review

Mikołaj Oettingen

Place

Kraków, Polska

Date

25.11.2024

Language

polish

Review text

Download file

Access level to review text

public

Second review

Maciej Zawiślak

Place

Wrocław, Polska

Date

30.11.2024

Language

polish

Review text

Download file

Access level to review text

public

Dissertation status

dissertation

Place of defense

Poznań, Polska

Date of defense

13.12.2024

Unit granting title

Rada Dyscypliny Inżynieria Lądowa, Geodezja i Transport Politechniki Poznańskiej

Obtained title

doktor nauk inżynieryjno-technicznych w dyscyplinie: inżynieria lądowa, geodezja i transport

This website uses cookies to remember the authenticated session of the user. For more information, read about Cookies and Privacy Policy.