Ocena efektywności zastosowania dwustopniowego systemu spalania ubogich mieszanek gazowych w szybkoobrotowym silniku o ZI
[ 1 ] Instytut Napędów i Lotnictwa, Wydział Inżynierii Lądowej i Transportu, Politechnika Poznańska | [ P ] employee
[ 1 ] Instytut Napędów i Lotnictwa, Wydział Inżynierii Lądowej i Transportu, Politechnika Poznańska | [ P ] employee
EN Evaluation of the effectiveness of using a two-stage lean gas mixture combustion system in a high-speed SI engine
polish
- system spalania
- zapłon iskrowo-strumieniowy
- silniki gazowe
- ubogie spalanie
- combustion system
- turbulent jet ignition
- gas engines
- lean combustion
PL Praca doktorska została zrealizowana w obszarze szybkoobrotowych silników spalinowych zasilanych gazem ziemnym. Celem pracy była ocena efektywności zastosowania dwustopniowego systemu spalania o zaproponowanej konstrukcji. Przyjęta autorska metodyka obejmowała badania eksperymentalne nad ustaleniem konstrukcji dwustopniowego systemu spalania oraz badania pozwalające ocenić zmianę wskaźników pracy jednocylindrowego silnika badawczego w wyniku zastosowania konwencjonalnego oraz dwustopniowego systemu spalania. Wykazano, że zastosowanie dwustopniowego systemu w sposób znaczny rozszerza zakres palności mieszanek ubogich oraz zwiększa szybkość spalania. Wraz z rozszerzeniem granic palności osiągnięto znaczne zmniejszenie emisji jednostkowej tlenków azotu oraz zwiększenie sprawności indykowanej. Określono zakresy pracy silnika, w których efektywność ulega polepszeniu oraz takie, w których uzyskano gorsze wskaźników ekologicznych i energetycznych względem konwencjonalnego systemu spalania.
EN Praca doktorska została zrealizowana w obszarze szybkoobrotowych silników spalinowych zasilanych gazem ziemnym. Celem pracy była ocena efektywności zastosowania dwustopniowego systemu spalania o zaproponowanej konstrukcji. Przyjęta autorska metodyka obejmowała badania eksperymentalne nad ustaleniem konstrukcji dwustopniowego systemu spalania oraz badania pozwalające ocenić zmianę wskaźników pracy jednocylindrowego silnika badawczego w wyniku zastosowania konwencjonalnego oraz dwustopniowego systemu spalania. Wykazano, że zastosowanie dwustopniowego systemu w sposób znaczny rozszerza zakres palności mieszanek ubogich oraz zwiększa szybkość spalania. Wraz z rozszerzeniem granic palności osiągnięto znaczne zmniejszenie emisji jednostkowej tlenków azotu oraz zwiększenie sprawności indykowanej. Określono zakresy pracy silnika, w których efektywność ulega polepszeniu oraz takie, w których uzyskano gorsze wskaźników ekologicznych i energetycznych względem konwencjonalnego systemu spalania.
130
civil engineering, geodesy and transport
DrOIN 2400
public
Marek Brzeżański
Kraków, Polska
16.11.2024
polish
public
Andrzej Teodorczyk
Warszawa, Polska
14.11.2024
polish
public
dissertation
Poznań, Polska
09.12.2024
Rada Dyscypliny Inżynieria Lądowa, Geodezja i Transport Politechniki Poznańskiej
doktor nauk inżynieryjno-technicznych w dyscyplinie: inżynieria lądowa, geodezja i transport