Koncepcja wydłużenia czasu użytkowania zestawów kołowych w elektrycznych zespołach trakcyjnych
[ 1 ] Wydział Inżynierii Lądowej i Transportu, Politechnika Poznańska | [ SzD ] doctoral school student
[ 1 ] Instytut Transportu, Wydział Inżynierii Lądowej i Transportu, Politechnika Poznańska | [ P ] employee
[ 1 ] Instytut Transportu, Wydział Inżynierii Lądowej i Transportu, Politechnika Poznańska | [ P ] employee
EN The concept of extending the service life of wheel sets in electric multiple units
polish
- elektryczny zespół trakcyjny
- kolejowy zestaw kołowy
- metody obsługiwania
- analiza wielokryterialna
- algorytmy obsługowo-naprawcze
- electric multiple unit
- railway wheel set
- maintenance methods
- multi-criteria analysis
- maintenance and repair algorithms
PL W pracy doktorskiej podjęto problematykę oceny zjawisk zużycia na zestawie kołowym wieloczłonowych zespołów trakcyjnych. Do analizy wybrano zestaw kołowy wraz z układem hamulcowym na wózkach tocznych i napędnych. W pracy zwrócono uwagę na działanie układu hamulcowego i pośrednio na liczbę wymian kół zestawu przed osiągnięciem granicznego dopuszczalnego zużycia, który podczas procesu hamowania dodatkowo wpływa na proces zużycia tarcz hamulcowych. Proces zużycia kół jak i tarcz hamulcowych przebiega nierównomiernie, co dla przewoźnika wiąże się to z wyłączeniem pojazdu, raz w przypadku osiągnięcia maksymalnego zużycia tarcz oraz drugi raz w przypadku wystąpienia granicznego zużycia kół. Celem naukowym pracy doktorskiej jest koncepcja optymalizacji procesu obsługowo-naprawczego zestawu kołowego w zakresie techniczno-ekonomicznym dla wybranych typów pojazdów. Celem utylitarnym pracy jest opracowane innowacyjnych algorytmów obsługowo-naprawczych dla zestawów kołowych, stosowanych podczas przeglądów okresowych dla zmniejszenia zjawiska intensywności zużycia kół i tarcz hamulcowych oraz wydłużenia czasu ich użytkowania.
EN The doctoral thesis addresses the issue of assessing the wear phenomena on the wheel set of multi-unit traction units. The wheel set together with the braking system on the rolling and driving bogies was selected for analysis. The work draws attention to the operation of the braking system and indirectly to the number of wheel replacements before reaching the limit of permissible wear, which additionally affects the wear process of the brake discs during the braking process. The wear process of both wheels and brake discs is uneven, which for the carrier involves switching off the vehicle, once when the maximum wear of the discs is reached and again when the limit of wheel wear occurs. The scientific objective of the doctoral thesis is the concept of optimizing the service and repair process of the wheel set in the technical and economic scope for selected types of vehicles. The utilitarian objective of the work is to develop innovative service and repair algorithms for wheel sets, used during periodic inspections to reduce the intensity of wear of wheels and brake discs and to extend their service life.
186
civil engineering, geodesy and transport
DrOIN 2398
public
Paweł Droździel
Lublin, Polska
14.11.2024
polish
public
Marcin Staniek
Gliwice, Polska
06.11.2024
polish
public
Sławomir Wierzbicki
Olsztyn, Polska
15.11.2024
polish
public
dissertation
Poznań, Polska
07.01.2025
Rada Dyscypliny Inżynieria Lądowa, Geodezja i Transport Politechniki Poznańskiej
doktor nauk inżynieryjno-technicznych w dyscyplinie: inżynieria lądowa, geodezja i transport