Depending on the amount of data to process, file generation may take longer.

If it takes too long to generate, you can limit the data by, for example, reducing the range of years.

Dissertation

Download BibTeX

Title

Koncepcja wydłużenia czasu użytkowania zestawów kołowych w elektrycznych zespołach trakcyjnych

Authors

[ 1 ] Wydział Inżynierii Lądowej i Transportu, Politechnika Poznańska | [ SzD ] doctoral school student

Promoter

[ 1 ] Instytut Transportu, Wydział Inżynierii Lądowej i Transportu, Politechnika Poznańska | [ P ] employee

Supporting promoter

[ 1 ] Instytut Transportu, Wydział Inżynierii Lądowej i Transportu, Politechnika Poznańska | [ P ] employee

Reviewers

Title variant

EN The concept of extending the service life of wheel sets in electric multiple units

Language

polish

Keywords
PL
  • elektryczny zespół trakcyjny
  • kolejowy zestaw kołowy
  • metody obsługiwania
  • analiza wielokryterialna
  • algorytmy obsługowo-naprawcze
EN
  • electric multiple unit
  • railway wheel set
  • maintenance methods
  • multi-criteria analysis
  • maintenance and repair algorithms
Abstract

PL W pracy doktorskiej podjęto problematykę oceny zjawisk zużycia na zestawie kołowym wieloczłonowych zespołów trakcyjnych. Do analizy wybrano zestaw kołowy wraz z układem hamulcowym na wózkach tocznych i napędnych. W pracy zwrócono uwagę na działanie układu hamulcowego i pośrednio na liczbę wymian kół zestawu przed osiągnięciem granicznego dopuszczalnego zużycia, który podczas procesu hamowania dodatkowo wpływa na proces zużycia tarcz hamulcowych. Proces zużycia kół jak i tarcz hamulcowych przebiega nierównomiernie, co dla przewoźnika wiąże się to z wyłączeniem pojazdu, raz w przypadku osiągnięcia maksymalnego zużycia tarcz oraz drugi raz w przypadku wystąpienia granicznego zużycia kół. Celem naukowym pracy doktorskiej jest koncepcja optymalizacji procesu obsługowo-naprawczego zestawu kołowego w zakresie techniczno-ekonomicznym dla wybranych typów pojazdów. Celem utylitarnym pracy jest opracowane innowacyjnych algorytmów obsługowo-naprawczych dla zestawów kołowych, stosowanych podczas przeglądów okresowych dla zmniejszenia zjawiska intensywności zużycia kół i tarcz hamulcowych oraz wydłużenia czasu ich użytkowania.

EN The doctoral thesis addresses the issue of assessing the wear phenomena on the wheel set of multi-unit traction units. The wheel set together with the braking system on the rolling and driving bogies was selected for analysis. The work draws attention to the operation of the braking system and indirectly to the number of wheel replacements before reaching the limit of permissible wear, which additionally affects the wear process of the brake discs during the braking process. The wear process of both wheels and brake discs is uneven, which for the carrier involves switching off the vehicle, once when the maximum wear of the discs is reached and again when the limit of wheel wear occurs. The scientific objective of the doctoral thesis is the concept of optimizing the service and repair process of the wheel set in the technical and economic scope for selected types of vehicles. The utilitarian objective of the work is to develop innovative service and repair algorithms for wheel sets, used during periodic inspections to reduce the intensity of wear of wheels and brake discs and to extend their service life.

Number of pages

186

Scientific discipline (Law 2.0)

civil engineering, geodesy and transport

Signature of printed version

DrOIN 2398

On-line catalog

to2025500806

Full text of dissertation

Download file

Access level to full text

public

First review

Paweł Droździel

Place

Lublin, Polska

Date

14.11.2024

Language

polish

Review text

Download file

Access level to review text

public

Second review

Marcin Staniek

Place

Gliwice, Polska

Date

06.11.2024

Language

polish

Review text

Download file

Access level to review text

public

Third review

Sławomir Wierzbicki

Place

Olsztyn, Polska

Date

15.11.2024

Language

polish

Review text

Download file

Access level to review text

public

Dissertation status

dissertation

Place of defense

Poznań, Polska

Date of defense

07.01.2025

Unit granting title

Rada Dyscypliny Inżynieria Lądowa, Geodezja i Transport Politechniki Poznańskiej

Obtained title

doktor nauk inżynieryjno-technicznych w dyscyplinie: inżynieria lądowa, geodezja i transport

This website uses cookies to remember the authenticated session of the user. For more information, read about Cookies and Privacy Policy.