Cechy natywne fotografii w krytyce antropocentryzmu
[ 1 ] Instytut Architektury Wnętrz i Wzornictwa Przemysłowego, Wydział Architektury, Politechnika Poznańska | [ P ] employee
[ 1 ] Instytut Architektury Wnętrz i Wzornictwa Przemysłowego, Wydział Architektury, Politechnika Poznańska | [ P ] employee
EN Native characteristics of photography in the critique of anthropocentrism
polish
- fotografia
- cechy natywne
- antropocentryzm
- definicja fotografii
- cechy charakterystyczne
- projekcje
- obiekt fotograficzny
- foto-obiekt
- photography
- native features
- native characteristics
- photography definition
- photo-object
- projection
PL Autor niniejszej rozprawy doktorskiej postuluje istnienie cech rodzimych i charakterystycznych, których obecność w obrazie decyduje o jego rozumieniu jako fotografii. W toku logicznej argumentacji dowodzi, że cechy te, nazywane przez autora natywnymi, mają również wpływ na semantykę obrazu i mogą korelować z jego denotacjami wspierając przekaz, bądź stać do nich w opozycji tworząc nieoczekiwane rozwiązania semantyczne. W dalszej części rozprawy autor przedstawia i uzasadnia swoje podglądy dotyczące szkodliwości perspektywy pierwszoosobowej oraz wynikającego z niej antropocentryzmu. Następnie prezentuje własne prace artystyczne, wykorzystujące opisane mechanizmy działania cech natywnych fotografii, stworzone w koncepcji zakładającej krytykę antropocentryzmu. Powstałe w ten sposób prace składają się na wystawę pt. Cechy natywne, której tytuł sugeruje, że główną cechą natywną rodzaju ludzkiego jest antropocentryzm. Ideą wystawy jest uwidocznienie działania opisanych mechanizmów zarówno na poziomie formalnym jak i koncepcyjnym oraz ich możliwości wykorzystania w semantyce fotografii.
EN The author of this doctoral dissertation posits the existence of characteristic and distinctive features, the presence of which in an image determines its understanding as a photograph. Through a logical argumentation, the author argues that these features, referred to as “native”, also influence the semantics of the image and can correlate with its denotations supporting the message or standing in opposition to it creating unexpected image semantics. In the subsequent part of the dissertation, the author presents and justifies his views on the harmfulness of the first-person perspective and the anthropocentrism that arises from it. He then showcases his own artistic works that utilize the described mechanisms of native photographic features, created with the concept of critiquing anthropocentrism. These resulting works constitute an exhibition titled Native Features, suggesting that anthropocentrism is a main native characteristic of the human species. The main idea of the exhibition is to visualize the operation of the described mechanisms on both a formal and conceptual level, as well as their potential utilization in the semantics of photography.
71
fine arts and art conservation
no permission to download file
archive
Michał Jakubowicz
Wrocław, Polska
27.08.2024
polish
no permission to download file
archive
Piotr Muschalik
Zabrze, Polska
15.09.2024
polish
no permission to download file
archive
Wojciech Sternak
Warszawa, Polska
05.09.2024
polish
no permission to download file
archive
dissertation
Toruń, Polska
22.11.2024
Rada Naukowa Dyscypliny Sztuki Plastyczne i Konserwacja Dzieł Sztuki Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu
doktor sztuki w dyscyplinie: sztuki plastyczne i konserwacja dzieł sztuki