Depending on the amount of data to process, file generation may take longer.

If it takes too long to generate, you can limit the data by, for example, reducing the range of years.

Dissertation

Download BibTeX

Title

Vision inspection using artificial intelligence to improve safety of aerodrome

Authors

[ 1 ] Instytut Automatyki i Robotyki, Wydział Automatyki, Robotyki i Elektrotechniki, Politechnika Poznańska | [ P ] employee

Promoter

[ 1 ] Instytut Automatyki i Robotyki, Wydział Automatyki, Robotyki i Elektrotechniki, Politechnika Poznańska | [ P ] employee

Reviewers

Language

english

Keywords
EN
  • image processing
  • edge computing
  • aviation safety
  • machine learning
  • artificial neural networks
PL
  • przetwarzanie obrazu
  • przetwarzanie brzegowe
  • bezpieczeństwo lotnicze
  • uczenie maszynowe
  • sztuczne sieci neuronowe
Abstract

EN The dissertation presents research study of artificial intelligence in visual inspections to improve airport safety. Ensuring the safety of aviation operations requires the effective monitoring of critical airport zones, such as runways, taxiways, and aprons. In line with international agency guidelines, including those from EASA, these inspections should integrate AI-driven algorithms, such as neural networks and machine learning, to assist technical staff. The core argument of the doctoral research asserts that the combination of advanced image processing techniques and neural networks in embedded systems substantially enhances the automation of airport inspections. The study concentrated on three primary areas: detecting Foreign Object Debris (FOD), analyzing runway markings, and classifying airfield lighting systems. Innovative algorithms were developed in partnership with the airport to support aerodrome inspections.

PL Praca przedstawia wyniki badań nad wykorzystaniem sztucznej inteligencji do inspekcji wizyjnej w celu poprawy bezpieczeństwa portów lotniczych. Kontrola kluczowych obszarów lotnisk, takich jak drogi startowe, kołowania i płyty postojowe, jest krytyczna dla bezpieczeństwa operacji lotniczych. Zgodnie z wytycznymi międzynarodowych agencji, takich jak EASA, inspekcje te powinny wykorzystywać algorytmy oparte na sztucznej inteligencji, w tym sieci neuronowe i uczenie maszynowe, wspomagając personel techniczny. Główna teza rozprawy doktorskiej zakłada, że zaawansowane metody przetwarzania obrazu w połączeniu z sieciami neuronowymi w systemach wbudowanych znacząco usprawniają automatyzację inspekcji portów lotniczych. Badania skoncentrowano na trzech kluczowych obszarach: wykrywaniu obiektów typu FOD, analizie oznaczeń poziomych oraz klasyfikacji lamp oświetlenia nawigacyjnego. Opracowano innowacyjne algorytmy we współpracy z portem lotniczym, wspierające inspekcję płaszczyzn lotniskowych.

Number of pages

218

Scientific discipline (Law 2.0)

automation, electronics, electrical engineering and space technologies

Full text of dissertation

Download file

Access level to full text

public

First review

Adam Kawalec

Place

Warszawa, Polska

Date

30.01.2025

Language

polish

Review text

Download file

Access level to review text

public

Second review

Paweł Strumiłło

Date

10.01.2025

Language

polish

Review text

Download file

Access level to review text

public

Third review

Ryszard Tadeusiewicz

Place

Kraków, Polska

Date

07.01.2025

Language

polish

Review text

Download file

Access level to review text

public

Dissertation status

dissertation before defense

Place of defense

Poznań, Polska

Date of defense

15.04.2025

This website uses cookies to remember the authenticated session of the user. For more information, read about Cookies and Privacy Policy.