Depending on the amount of data to process, file generation may take longer.

If it takes too long to generate, you can limit the data by, for example, reducing the range of years.

Dissertation

Download BibTeX

Title

Combinatorial optimization problems in port logistics

Authors

[ 1 ] Instytut Informatyki, Wydział Informatyki i Telekomunikacji, Politechnika Poznańska | [ D ] phd student

Promoter

[ 1 ] Instytut Informatyki, Wydział Informatyki i Telekomunikacji, Politechnika Poznańska | [ P ] employee

Reviewers

Title variant

PL Problemy optymalizacji kombinatorycznej w logistyce portowej

Language

english

Keywords
EN
  • optimization
  • algorithm
  • logistics
  • port
  • transport
PL
  • optymalizacja
  • algorytm
  • logistyka
  • port
  • transport
Abstract

EN This dissertation addresses combinatorial optimization problems in port logistics, focusing on quay partitioning to improve container terminal efficiency. It introduces the Deterministic Quay Partitioning Problem (DQPP) in two variants (2in1 and 1in1), both NP-hard, and models them using Mixed Integer Programming to minimize ship waiting times. The thesis also explores the Algorithm Selection Problem (ASP) for solving Berth Allocation Problems (BAP) under time constraints, finding that greedy algorithms perform best with short time budgets, while metaheuristics excel with longer ones. A dynamic algorithm portfolio approach is proposed. Ship traffic patterns from eight global ports are analyzed to develop advanced Ship Traffic Models (STMs), accounting for ship sizes and handling times. These models are applied in the Stochastic Quay Partitioning Problem (SQPP), combining earlier results. While simple berth layouts are often suboptimal, the thesis proposes scalable, lower-complexity algorithms for designing future terminals.

PL Praca dotyczy problemów optymalizacji kombinatorycznej w logistyce portowej, koncentrując się na podziale linii brzegowej terminala kontenerowego na nabrzeża (QPP). Główna hipoteza zakłada, że optymalny podział poprawia wydajność terminala. Analizowany jest deterministyczny wariant problemu (DQPP) w dwóch wersjach (2w1 i 1w1), dla których opracowano modele MIP i oceniono ich skalowalność. Badano również dobór algorytmów (ASP) do problemu przydziału statków do nabrzeży (BAP) przy ograniczonym czasie – heurystyki okazały się skuteczne przy krótkich, a metaheurystyki przy dłuższych budżetach czasowych. Stworzono także zaawansowane modele ruchu kontenerowców (STM) w oparciu o dane z ośmiu portów. W końcowej części analizowany jest stochastyczny wariant QPP (SQPP), integrujący wcześniejsze wyniki, wskazując na konieczność stosowania algorytmów o niskiej złożoności do projektowania przyszłych terminali.

Number of pages

240

Scientific discipline (Law 2.0)

information and communication technology

Full text of dissertation

Download file

Access level to full text

public

First review

Joanna Berlińska

Date

05.02.2025

Language

english

Review text

Download file

Access level to review text

public

Second review

Florian Jaehn

Date

08.01.2025

Language

english

Review text

Download file

Access level to review text

public

Third review

Krzysztof Rządca

Date

28.03.2025

Language

english

Review text

Download file

Access level to review text

public

Dissertation status

dissertation before defense

Place of defense

Poznań, Poland

Date of defense

26.05.2025

This website uses cookies to remember the authenticated session of the user. For more information, read about Cookies and Privacy Policy.