Depending on the amount of data to process, file generation may take longer.

If it takes too long to generate, you can limit the data by, for example, reducing the range of years.

Dissertation

Download BibTeX

Title

Detekcja uszkodzeń jednostek napędowych w trakcie lotu bezzałogowego statku powietrznego

Authors

[ 1 ] Wydział Automatyki, Robotyki i Elektrotechniki, Politechnika Poznańska | [ SzD ] doctoral school student

Promoter

[ 1 ] Instytut Robotyki i Inteligencji Maszynowej, Wydział Automatyki, Robotyki i Elektrotechniki, Politechnika Poznańska | [ P ] employee

Reviewers

Title variant

EN Fault detection of unmanned aerial vehicle propulsion units during flight

Language

polish

Keywords
PL
  • diagnostyka
  • BSP
  • mikrokontroler
  • SSN
  • uszkodzenia
EN
  • diagnosis
  • UAV
  • microcontroller
  • ANN
  • faults
Abstract

PL Wraz ze wzrostem liczby bezzałogowych statków powietrznych (BSP) rośnie ryzyko incydentów wynikających z uszkodzeń układów napędowych. Szczególnie narażone są śmigła, których kondycja wpływa na bezpieczeństwo lotów. Rozprawa dotyczy diagnostyki śmigieł wielowirnikowców, prowadzonej automatycznie podczas lotu. Autor udowadnia, że diagnostyka w czasie rzeczywistym jest możliwa dzięki metodom uczenia maszynowego i przetwarzania danych w mikrokontrolerze pokładowym. Opracowano niezależny system akwizycji danych sensorycznych, zebrano pomiary podczas eksperymentalnych lotów i przygotowano klasyfikatory uszkodzeń oparte na sztucznych sieciach neuronowych. Badano różne czujniki i ich kombinacje, a modele umożliwiały klasyfikację uszkodzeń z wysoką dokładnością, również w czasie rzeczywistym. Zaprezentowano nowe wskaźniki oceny jakości klasyfikatorów, uwzględniające dokładność, liczbę klas i czas przetwarzania. Eksperymenty potwierdziły skuteczność metod w diagnostyce uszkodzeń śmigieł BSP.

EN As the use of unmanned aerial vehicles (UAVs) grows, so does the risk of incidents due to faults, particularly in propellers, which impact flight safety. This dissertation focuses on automated diagnostics of multi-rotorcraft propellers during flight. Research demonstrates that real-time diagnostics is achievable using machine learning and on-board microcontroller data processing. A sensory data acquisition system was developed, and measurements from experimental flights were used to train fault classifiers based on artificial neural networks. Various sensors and combinations were tested, achieving high fault classification accuracy in real time. New indicators were proposed to evaluate classifiers, considering accuracy, class count, and processing time. Experiments confirmed the effectiveness of these methods in diagnosing UAV propeller faults.

Number of pages

158

Scientific discipline (Law 2.0)

automation, electronics, electrical engineering and space technologies

Full text of dissertation

Download file

Access level to full text

public

First review

Damian Grzechca

Place

Gliwice, Polska

Date

28.03.2025

Language

polish

Review text

Download file

Access level to review text

public

Second review

Aleksandra Kawala-Sterniuk

Place

Wrocław, Polska

Date

05.05.2025

Language

polish

Review text

Download file

Access level to review text

public

Third review

Marcin Witczak

Place

Zielona Góra, Polska

Date

27.03.2025

Language

polish

Review text

Download file

Access level to review text

public

Dissertation status

dissertation before defense

Place of defense

Poznań, Polska

Date of defense

11.06.2025

This website uses cookies to remember the authenticated session of the user. For more information, read about Cookies and Privacy Policy.