Collaborative strategies for consolidation of higher education institutions within European Universities Initiative Alliances
[ 1 ] Dział ds. Uniwersytetu Europejskiego, Prorektor ds. współpracy międzynarodowej, Politechnika Poznańska | [ P ] employee
[ 1 ] Instytut Inżynierii Bezpieczeństwa i Jakości, Wydział Inżynierii Zarządzania, Politechnika Poznańska | [ P ] employee
PL Strategie współpracy na rzecz konsolidacji instytucji szkolnictwa wyższego w ramach Inicjatywy Uniwersytetów Europejskich
english
- European Universities Initiative (EUI)
- European Commission
- university alliances
- strategic management
- internationalization of higher education
- inicjatywa Uniwersytetów Europejskich
- Komisja Europejska
- sojusze uniwersyteckie
- zarządzanie strategiczne
- internacjonalizacja szkolnictwa wyższego
EN This doctoral thesis examines collaborative strategies for consolidating higher education institutions (HEIs) in Europe within the European Universities Initiative (EUI). The research aimed to identify and develop strategic models that support effective consolidation and long-term integration of HEIs in the European Higher Education Area. Using a triangulated methodology—literature review, analysis of 41 alliance documents, interviews with coordinators, and the Delphi method—the study developed three strategic collaboration models: Thematic, Typological, and General (Transversal). These were operationalized through the Business Model Canvas, enabling visualization of value propositions, stakeholder relations, key resources, and revenue streams. Expert validation confirmed their practical and strategic relevance. Key findings highlight the importance of project-based management, adaptable governance, and inclusion of associated partners. The thesis also offers EU policy recommendations focused on sustainable funding, stronger partnerships, optimized governance, and support through shared infrastructure and transparent monitoring.
PL Rozprawa doktorska analizuje strategie współpracy w ramach konsolidacji instytucji szkolnictwa wyższego w Europie w kontekście inicjatywy Uniwersytetów Europejskich (EUI). Celem badań było opracowanie modeli wspierających skuteczną integrację i długofalowy rozwój sojuszy uczelni w Europejskim Obszarze Szkolnictwa Wyższego. Zastosowano triangulacyjne podejście metodologiczne: przegląd literatury, analizę dokumentacji 41 sojuszy, wywiady z ich koordynatorami oraz metodę delficką. Wynikiem badań są trzy modele współpracy: tematyczny, typologiczny i ogólny, opracowane z użyciem narzędzia Business Model Canvas i zweryfikowane przez ekspertów. Kluczowe ustalenia obejmują znaczenie zarządzania projektowego, rolę partnerów stowarzyszonych oraz potrzebę elastycznych struktur zarządzania. Rozprawa zawiera też rekomendacje dla decydentów UE dotyczące trwałego finansowania, wzmacniania partnerstw, optymalizacji ram prawnych i wspierania wspólnej infrastruktury.
231
management and quality studies
public
Agnieszka Bieńkowska
Wrocław, Poland
12.09.2025
english
public
Wiesław Danielak
Zielona Góra, Poland
18.08.2025
english
public
Ewa Glińska
Białystok, Poland
03.09.2025
polish
public
dissertation before defense
Poznań, Poland
29.10.2025