Bioróżnorodność a transport kolejowy – klasyfikacja metod ograniczania negatywnego wpływu na dzikie zwierzęta oraz propozycja adaptacyjnej ramy analityczno-decyzyjnej do wdrażania rozwiązań mitygacyjnych jako element strategii zrównoważonego rozwoju
[ 1 ] Wydział Inżynierii Lądowej i Transportu, Politechnika Poznańska | [ SzD ] doctoral school student
[ 1 ] Instytut Transportu, Wydział Inżynierii Lądowej i Transportu, Politechnika Poznańska | [ P ] employee
[ 1 ] Instytut Transportu, Wydział Inżynierii Lądowej i Transportu, Politechnika Poznańska | [ P ] employee
EN Biodiversity and rail transport – classification of methods for reducing negative impacts on wildlife and proposal for an adaptive analytical and decision-making framework for implementing mitigation measures as part of a sustainable development strategy
polish
- transport kolejowy
- ochrona środowiska
- bioróżnorodność
- kolizje pojazdów szynowych ze zwierzętami
- zrównoważony rozwój
- rail transport
- environmental protection
- biodiversity
- wildlife-train collisions
- sustainable development
PL Rozprawa dotyczy wpływu transportu kolejowego na bioróżnorodność, ze szczególnym uwzględnieniem kolizji pojazdów szynowych z dzikimi zwierzętami. Celem było opracowanie adaptacyjnej ramy analityczno-decyzyjnej WILD-RAIL (Wildlife-Impact Limitation & Decision framework for Rail transport), wspierającej identyfikację odcinków linii kolejowych o dużej liczbie zdarzeń, dobór rozwiązań mitygujących i ocenę ich skuteczności. Opracowano katalog metod łagodzenia (infrastrukturalnych, aktywnych i uzupełniających) wraz z oceną ich efektywności i możliwości wdrożenia. Metody badań obejmowały analizę danych o kolizjach, przegląd literatury, studia przypadków (linie 356 i 139) oraz wywiady eksperckie. Wyniki analizy wskazały, że skuteczność działań ochronnych warunkują nie tylko aspekty techniczne, lecz także organizacyjne i społeczne. Opracowana rama integruje wiedzę inżynierską i ekologiczną, wspierając wdrażanie zasad zrównoważonego rozwoju w transporcie kolejowym.
EN The dissertation addresses the impact of rail transport on biodiversity, with particular emphasis on collisions between trains and wild animals. The aim was to develop an adaptive analytical and decision-making framework – WILD-RAIL (Wildlife-Impact Limitation & Decision framework for Rail transport) – supporting the identification of collision-prone sections, the selection of appropriate mitigation measures, and the assessment of their effectiveness. A catalogue of mitigation methods (infrastructural, active, and complementary) was developed, including an evaluation of their efficiency and implementation feasibility. The research methods comprised statistical analysis of collision data, literature review, case studies (lines 356 and 139), and expert interviews. The results of analyses showed that the effectiveness of protective actions depends not only on technical solutions but also on organizational and social factors. The proposed framework integrates engineering and ecological knowledge, supporting the implementation of sustainable development principles in rail transport.
149
civil engineering, geodesy and transport
public
Jarosław Konieczny
Katowice, Polska
27.10.2025
polish
public
Jarosław Korzeb
Warszawa, Polska
28.10.2025
polish
public
Maciej Szkoda
Kraków, Polska
28.10.2025
polish
public
dissertation before defense
Poznań, Polska
03.12.2025