Depending on the amount of data to process, file generation may take longer.

If it takes too long to generate, you can limit the data by, for example, reducing the range of years.

Dissertation

Download BibTeX

Title

Bioróżnorodność a transport kolejowy – klasyfikacja metod ograniczania negatywnego wpływu na dzikie zwierzęta oraz propozycja adaptacyjnej ramy analityczno-decyzyjnej do wdrażania rozwiązań mitygacyjnych jako element strategii zrównoważonego rozwoju

Authors

[ 1 ] Wydział Inżynierii Lądowej i Transportu, Politechnika Poznańska | [ SzD ] doctoral school student

Promoter

[ 1 ] Instytut Transportu, Wydział Inżynierii Lądowej i Transportu, Politechnika Poznańska | [ P ] employee

Supporting promoter

[ 1 ] Instytut Transportu, Wydział Inżynierii Lądowej i Transportu, Politechnika Poznańska | [ P ] employee

Reviewers

Title variant

EN Biodiversity and rail transport – classification of methods for reducing negative impacts on wildlife and proposal for an adaptive analytical and decision-making framework for implementing mitigation measures as part of a sustainable development strategy

Language

polish

Keywords
PL
  • transport kolejowy
  • ochrona środowiska
  • bioróżnorodność
  • kolizje pojazdów szynowych ze zwierzętami
  • zrównoważony rozwój
EN
  • rail transport
  • environmental protection
  • biodiversity
  • wildlife-train collisions
  • sustainable development
Abstract

PL Rozprawa dotyczy wpływu transportu kolejowego na bioróżnorodność, ze szczególnym uwzględnieniem kolizji pojazdów szynowych z dzikimi zwierzętami. Celem było opracowanie adaptacyjnej ramy analityczno-decyzyjnej WILD-RAIL (Wildlife-Impact Limitation & Decision framework for Rail transport), wspierającej identyfikację odcinków linii kolejowych o dużej liczbie zdarzeń, dobór rozwiązań mitygujących i ocenę ich skuteczności. Opracowano katalog metod łagodzenia (infrastrukturalnych, aktywnych i uzupełniających) wraz z oceną ich efektywności i możliwości wdrożenia. Metody badań obejmowały analizę danych o kolizjach, przegląd literatury, studia przypadków (linie 356 i 139) oraz wywiady eksperckie. Wyniki analizy wskazały, że skuteczność działań ochronnych warunkują nie tylko aspekty techniczne, lecz także organizacyjne i społeczne. Opracowana rama integruje wiedzę inżynierską i ekologiczną, wspierając wdrażanie zasad zrównoważonego rozwoju w transporcie kolejowym.

EN The dissertation addresses the impact of rail transport on biodiversity, with particular emphasis on collisions between trains and wild animals. The aim was to develop an adaptive analytical and decision-making framework – WILD-RAIL (Wildlife-Impact Limitation & Decision framework for Rail transport) – supporting the identification of collision-prone sections, the selection of appropriate mitigation measures, and the assessment of their effectiveness. A catalogue of mitigation methods (infrastructural, active, and complementary) was developed, including an evaluation of their efficiency and implementation feasibility. The research methods comprised statistical analysis of collision data, literature review, case studies (lines 356 and 139), and expert interviews. The results of analyses showed that the effectiveness of protective actions depends not only on technical solutions but also on organizational and social factors. The proposed framework integrates engineering and ecological knowledge, supporting the implementation of sustainable development principles in rail transport.

Number of pages

149

Scientific discipline (Law 2.0)

civil engineering, geodesy and transport

Full text of dissertation

Download file

Access level to full text

public

First review

Jarosław Konieczny

Place

Katowice, Polska

Date

27.10.2025

Language

polish

Review text

Download file

Access level to review text

public

Second review

Jarosław Korzeb

Place

Warszawa, Polska

Date

28.10.2025

Language

polish

Review text

Download file

Access level to review text

public

Third review

Maciej Szkoda

Place

Kraków, Polska

Date

28.10.2025

Language

polish

Review text

Download file

Access level to review text

public

Dissertation status

dissertation before defense

Place of defense

Poznań, Polska

Date of defense

03.12.2025

This website uses cookies to remember the authenticated session of the user. For more information, read about Cookies and Privacy Policy.