Depending on the amount of data to process, file generation may take longer.

If it takes too long to generate, you can limit the data by, for example, reducing the range of years.

Dissertation

Download BibTeX

Title

Kinematyka i dynamika automatycznego pociągu logistycznego

Authors

[ 1 ] Instytut Technologii Mechanicznej, Wydział Inżynierii Mechanicznej, Politechnika Poznańska | [ P ] employee

Promoter

[ 1 ] Instytut Technologii Mechanicznej, Wydział Inżynierii Mechanicznej, Politechnika Poznańska | [ P ] employee

Supporting promoter

[ 1 ] Instytut Technologii Mechanicznej, Wydział Inżynierii Mechanicznej, Politechnika Poznańska | [ P ] employee

Reviewers

Title variant

EN Kinematics and Dynamics of an Automated Logistic Train

Language

polish

Keywords
PL
  • pociąg logistyczny
  • wieloczłonowy pojazd przegubowy
  • kinematyka
  • dynamika
  • układ sterowania
EN
  • tugger train
  • tractor–trailer system
  • articulated vehicle
  • vehicle dynamics
  • vehicle control
Abstract

PL Rozprawa dotyczy modelowania kinematycznego i dynamicznego automatycznego pociągu logistycznego, stanowiącego wieloczłonowy pojazd przegubowy z ciągnikiem i n przyczepami. Opracowano model kinematyczny, model dynamiczny z więzami nieholonomicznymi, model dynamiczny uwzględniający poślizg poprzeczny oraz rozszerzony model dynamiczny obejmujący poślizg wzdłużny, poprzeczny i opory toczenia. We wszystkich modelach rozważono dwa warianty układów skrętnych holownika oraz dwa warianty przyczep: z układem stałego dyszla i podwójnego Ackermanna. Dla pierwszych trzech modeli opracowano algorytm śledzenia trajektorii oparty na regulatorze PID oraz przeprowadzono badania symulacyjne różnych konfiguracji układów skrętnych. Ponadto zaprojektowano neuroewolucyjny algorytm sterowania, w którym wagi sieci neuronowych optymalizowano algorytmami ewolucyjnymi, zapewniając bezkolizyjny przejazd pojazdu przez zamknięty korytarz transportowy. Walidację modeli przeprowadzono eksperymentalnie na pełnowymiarowym pociągu logistycznym.

EN The dissertation concerns the kinematic and dynamic modeling of an automated logistic train, which is a multi-body articulated vehicle consisting of a tractor and n trailers. A kinematic model, a dynamic model with nonholonomic constraints, a dynamic model including lateral slip, and an extended dynamic model including longitudinal and lateral slip and rolling resistance were developed. All models considered two steering configurations of the tractor and two configurations of the trailers: with a fixed drawbar and a double Ackermann system. For the first three models, a trajectory tracking algorithm based on a PID controller was developed, and simulation studies were carried out for various steering configurations. In addition, a neuroevolutionary control algorithm was designed, in which neural network weights were optimized using evolutionary algorithms to ensure collision-free motion of the vehicle in a closed transport corridor. The models were validated experimentally on a full-scale logistic train.

Number of pages

217

Scientific discipline (Law 2.0)

mechanical engineering

Full text of dissertation

no permission to download file

Access level to full text

archive

First review

Mirosław Pajor

Place

Szczecin, Polska

Date

17.09.2025

Language

polish

Review text

no permission to download file

Access level to review text

archive

Second review

Andrzej Urbaś

Place

Bielsko-Biała, Polska

Date

25.08.2025

Language

polish

Review text

no permission to download file

Access level to review text

archive

Third review

Dariusz Więckowski

Place

Warszawa, Polska

Date

17.07.2025

Language

polish

Review text

no permission to download file

Access level to review text

archive

Dissertation status

dissertation before defense

Place of defense

Poznań, Polska

Date of defense

21.11.2025

This website uses cookies to remember the authenticated session of the user. For more information, read about Cookies and Privacy Policy.