Niejednorodność spalania gazów w wielocylindrowym silniku gazowym jako czynnik wpływający na zużycie paliwa i emisję związków toksycznych
[ 1 ] Katedra Techniki Cieplnej, Wydział Maszyn Roboczych i Transportu, Politechnika Poznańska | [ P ] pracownik
[ 1 ] Instytut Silników Spalinowych i Transportu, Wydział Maszyn Roboczych i Transportu, Politechnika Poznańska | [ P ] pracownik
EN Inhomogeneity of combustion in multi cylinder gas engine as factor influencing in fuel consumption and emission pollutants
polski
- spalanie
- silnik gazowy
- zużycie gazu
- combustion
- gas engine
- gas consumption
PL W pracy przedstawiono badania wpływu parametrów regulacyjnych silników gazowych typu GMVH–12 na emisję tlenków azotu, na zużycie gazu paliwowego oraz na równomierność pracy silnika. Silniki typu GMVH–12 stosowane są do napędu sprężarek gazu służących do dostarczania paliw gazowych dla różnych gałęzi przemysłu. Dostarczanie paliw gazowych związane jest z utrzymaniem ogromnej infrastruktury nie tylko do transportu tych paliw, ale również potrzebnej do ich pozyskania i przetwarzania. Szerokie zastosowanie gazowych silników spalinowych do napędu sprężarek gazu pociąga za sobą problem emisji do atmosfery toksycznych związków zawartych w spalinach. Jednym z czynników mającym bezpośredni wpływ na emisję związków toksycznych i zużycie gazu paliwowego jest zróżnicowane obciążenie silników. Celem pracy było przeanalizowanie i dobranie parametrów pracy silnika dwusuwowego typu GMVH–12 tak, aby obniżyć zużycie gazu paliwowego i zmniejszyć emisję związków toksycznych w spalinach, w szczególności tlenków azotu (NOx) oraz zmniejszyć nierównomierność pracy silnika.
EN IThe paper presents a study on the impact of regulatory parameters GMVH gas engine type 12 for nitrogen oxide emissions, fuel gas consumption and smoothness of the engine. Motors of this type are typically used to drive gas compressors used to supply fuel gas for the industry which is related to the maintenance of large infrastructure not only for the transport of these fuels, but also necessary for the acquisition and processing. Extensive use of gas engines to drive gas compressors involves the problem of atmospheric emissions of toxic compounds in the flue gas. One of the factors having a direct impact on toxic emissions and fuel gas consumption is variable load motors. Two–stroke engines, in relation to the modern four–stroke engines, have a simpler structure, high reliability and low operating power factor of the unit. The aim of this study was to analyze and combine a two–stroke engine operating parameters such GMVH–12 so as to reduce fuel gas consumption and reduce emissions of toxic compounds in the exhaust gas, in particular nitrogen oxides (NOx) and reduce the unevenness of the engine.
134
nauki inżynieryjne i techniczne
budowa i eksploatacja maszyn
DrOIN 1590
publiczny
Andrzej Teodorczyk
Warszawa, Polska
16.05.2014
polski
publiczny
Ireneusz Pielecha
Poznań, Polska
20.05.2014
polski
publiczny
rozprawa doktorska
Poznań, Polska
25.06.2014
Rada Wydziału Maszyn Roboczych i Transportu Politechniki Poznańskiej
doktor nauk technicznych w dyscyplinie: budowa i eksploatacja maszyn, w specjalności: technika cieplna