W zależności od ilości danych do przetworzenia generowanie pliku może się wydłużyć.

Jeśli generowanie trwa zbyt długo można ograniczyć dane np. zmniejszając zakres lat.

Rozprawa doktorska

Pobierz BibTeX

Tytuł

Wpływ stylu jazdy kierowcy na zużycie paliwa i emisję substancji szkodliwych w spalinach

Autorzy

[ 1 ] Instytut Silników Spalinowych i Transportu, Wydział Maszyn Roboczych i Transportu, Politechnika Poznańska | [ D ] doktorant

Promotor

[ 1 ] Instytut Silników Spalinowych i Transportu, Wydział Maszyn Roboczych i Transportu, Politechnika Poznańska | [ P ] pracownik

Recenzenci

[ 1 ] Instytut Silników Spalinowych i Transportu, Wydział Maszyn Roboczych i Transportu, Politechnika Poznańska | [ P ] pracownik

Wariant tytułu

EN The Influence of the Driving Style on the Fuel Consumption and Exhaust Emissions

Język

polski

Słowa kluczowe
PL
  • styl jazdy
  • zużycie paliwa
  • emisja zanieczyszczeń
  • badania drogowe
EN
  • driving style
  • fuel consumption
  • exhaust emissions
  • road tests
Streszczenie

PL Przedmiotem niniejszej pracy była analiza wpływu stylu jazdy kierowcy na emisję spalin i zużycie paliwa przez pojazd samochodowy. Wykonano ją na podstawie pomiarów toksyczności spalin, przeprowadzonych przy użyciu mobilnej aparatury badawczej, w rzeczywistych warunkach eksploatacji pojazdów. Środkiem realizacji pracy była szczegółowa ocena wybranych zasad eco-drivingu. Na podstawie przeprowadzonych badań wykazano, że stosowanie zasad jazdy ekologicznej i ekonomicznej przez prowadzącego pojazd samochodowy, powoduje znaczące zmniejszenie zawartości tlenku węgla, dwutlenku węgla, węglowodorów, tlenków azotu oraz cząstek stałych w spalinach. Ponadto stwierdzono, że zmniejszenie emisji spalin, a przy tym i przebiegowego zużycia paliwa przez pojazd, w wyniku stosowania zasad eco-drivingu, jest dostrzegalne zwłaszcza w warunkach jazdy miejskiej.

EN The subject of this dissertation was to analyze the impact of the driving style on the exhaust emissions and fuel consumption of the motor vehicle. It was done by measuring the toxicity of exhaust gases under real operating conditions of vehicles, by using the mobile research equipment. The means, which allowed to explore the problem, was a detailed evaluation of selected principles of eco-driving. The studies have shown that the use by the driver the eco-driving principles causes a significant reduction in carbon monoxide, carbon dioxide, hydrocarbons, nitrogen oxides and particulate matter concentration in the exhaust. It was also found that the reduction of exhaust emissions and fuel consumption, as a result of application of the eco-driving principles, is visible especially in urban driving conditions.

Liczba stron

150

Dziedzina wg OECD

nauki inżynieryjne i techniczne

Dyscyplina wg KBN

transport

Sygnatura rozprawy w wersji drukowanej

DrOIN 1547

Katalog on-line

to201480406

Pełny tekst rozprawy doktorskiej

Pobierz plik

Poziom dostępu do pełnego tekstu

publiczny

Pierwsza recenzja

Paweł Fuć

Miejsce

Poznań, Polska

Data

06.11.2013

Język

polski

Tekst recenzji

Pobierz plik

Poziom dostępu do recenzji

publiczny

Druga recenzja

Andrzej Piętak

Miejsce

Olsztyn, Polska

Data

10.11.2013

Język

polski

Tekst recenzji

Pobierz plik

Poziom dostępu do recenzji

publiczny

Status rozprawy

rozprawa doktorska

Miejsce obrony

Poznań, Polska

Data obrony

22.11.2013

Jednostka nadająca tytuł

Rada Wydziału Maszyn Roboczych i Transportu Politechniki Poznańskiej

Uzyskany tytuł

doktor nauk technicznych w dyscyplinie: transport, w specjalności: ekologia transportu

Ta strona używa plików Cookies, w celu zapamiętania uwierzytelnionej sesji użytkownika. Aby dowiedzieć się więcej przeczytaj o plikach Cookies i Polityce Prywatności.