Wpływ stosowania umownego współczynnika rozcieńczenia spalin na wskaźniki emisji
[ 1 ] Instytut Silników Spalinowych i Napędów, Wydział Inżynierii Lądowej i Transportu, Politechnika Poznańska | [ P ] employee
EN The effect of the usage of the exhaust dilution factor on the emission factors
polish
- wskaźniki emisji
- emisja zanieczyszczeń
- transport drogowy
- pomiary emisji
- emission factors
- exhaust emission
- road transport
- emissions measurements
PL Celem pracy było określenie wpływu stosowania współczynnika rozcieńczenia w obliczeniach emisji zanieczyszczeń z układu wylotowego na wskaźniki emisji zanieczyszczeń stosowane do szacowania całkowitej emisji rocznej dla samochodów osobowych i lekkich samochodów dostawczych wyposażonych w silniki spalinowe. W pracy przedstawiono wyniki badań współczynnika nadmiaru powietrza w cyklach jezdnych ARTEMIS, WLTC i NEDC dla samochodów osobowych wyposażonych w silniki ZI oraz ZS. Na podstawie tych badań dokonano analizy wpływu współczynnika nadmiaru powietrza na błąd określania rzeczywistego stopnia rozcieńczenia spalin w badaniach prowadzonych na hamowni podwoziowej z użyciem układu poboru spalin o stałym natężeniu przepływu. W celu ograniczenia tego błędu opracowano metodę pomiarową umożliwiającą wyznaczanie stopnia rozcieńczenia. W pracy przedstawiono wyniki badań emisji zanieczyszczeń w cyklach jezdnych ARTEMIS prowadzone według tej metody. Pozwoliły one określić wskaźniki emisji zanieczyszczeń po uruchomieniu całkowicie rozgrzanego silnika, a na ich podstawie wyznaczyć roczną masę zanieczyszczeń emitowanych przez badane pojazdy. Na podstawie przeprowadzonej analizy wyników badań oszacowano błąd określania wskaźników emisji oraz całkowitej rocznej masy zanieczyszczeń wynikający ze stosowania dotychczasowej metody obliczeniowej wykorzystującej współczynnik rozcieńczenia.
EN The aim of the work was to determine the effect of using in the calculations of the exhaust emissions the dilution factor, to the pollutant emission factors used to estimate total annual emissions for passenger cars and light duty vehicles equipped with combustion engines. In the work presented the results of tests of the excess air factor in ARTEMIS, WLTC and NEDC driving cycles for passenger vehicles equipped with gasoline and diesel engines. On the basis of these tests, an analysis of the influence of the excess air factor on the error in determining the actual exhaust gas dilution ratio in tests carried out on a chassis dynamometer with the use of a constant flow exhaust gas sampling system was made. In order to reduce this error, a measurement method was developed that allows the determination of the dilution rate. In the work presented the results of the tests of the pollutant emissions in ARTEMIS driving cycles carried out according to the above-mentioned measurement method. They made it possible to determine the pollutant emission factors after starting a fully warmed-up engine, and on their basis to determine the annual mass of pollutants emitted by the tested vehicles. Based on the analysis of the test results, the error in determining the emission factors and the total annual mass of pollutants resulting from use of the current calculation method using the dilution factor was estimated.
114
engineering and technical sciences
civil engineering and transport
DrOIN 2185
public
Tomasz Kniaziewicz
Gdynia, Polska
30.03.2022
polish
public
Zbigniew J. Sroka
Wrocław, Polska
31.01.2022
polish
public
dissertation
Poznań, Polska
27.05.2022
Rada Dyscypliny Inżynieria Lądowa i Transport Politechniki Poznańskiej
doktor nauk inżynieryjno-technicznych w dyscyplinie: inżynieria lądowa i transport