W zależności od ilości danych do przetworzenia generowanie pliku może się wydłużyć.

Jeśli generowanie trwa zbyt długo można ograniczyć dane np. zmniejszając zakres lat.

Rozprawa doktorska

Pobierz BibTeX

Tytuł

Ilościowa ocena wpływu zanieczyszczenia powietrza ze źródeł motoryzacyjnych na zdrowie mieszkańców Polski

Autorzy

Promotor

[ 1 ] Instytut Maszyn Roboczych i Pojazdów Samochodowych, Wydział Maszyn Roboczych i Transportu, Politechnika Poznańska | [ P ] pracownik

Promotor pomocniczy

Recenzenci

Wariant tytułu

EN Quantitative assessment of the impact of traffic-related air pollution on the health of Polish population

Język

polski

Słowa kluczowe
PL
  • ocena wpływu na zdrowie
  • cząstki stałe PM10
  • ekologia transportu
  • koszt społeczny
EN
  • Health Impact Assessment
  • particulate matter PM10
  • ecology of transport
  • social cost
Streszczenie

PL Celem pracy jest ilościowa ocena wpływu zanieczyszczenia powietrza ze źródeł motoryzacyjnych na zdrowie mieszkańców Polski wraz z wyznaczeniem kosztu tego wpływu z perspektywy społecznej. W badaniach wykorzystano zagadnienia z trzech obszarów wiedzy: ekologii transportu, epidemiologii oraz ekonomii. Określono narażenie Polaków na zanieczyszczenie powietrza, oceniono udział źródeł motoryzacyjnych w imisji zanieczyszczeń, wykorzystano dane z badań epidemiologicznych oraz oszacowano koszt społeczny. Stwierdzono, że rocznie w Polsce ok. 42 tys. zgonów można przypisać zanieczyszczeniu powietrza, w tym ok. 9,7 tys. źródłom motoryzacyjnym. Ponadto zanieczyszczenie powietrza przyczynia się do ok. 42,3 tys. hospitalizacji z powodu chorób układu naczyniowego (9,9 tys. ze źródeł motoryzacyjnych) i ok. 21,3 tys. z powodu chorób układu oddechowego (4,2 tys. z transportu drogowego). Całkowity koszt społeczny oszacowano na ok. 76,7 mld PLN, z czego ok. 17,7 mld PLN przypada na źródła motoryzacyjne.

EN The aim of the study is to quantify the impact of traffic-related air pollution on the health of Polish population and assess the cost of this impact from a social perspective. The study is based on three scientific areas: ecology of transport, epidemiology and economics. In the thesis exposure of Polish population to air pollution was determined, the fraction of traffic-related air pollution assessed, data from epidemiological studies applied and social cost calculated. It can be concluded that annually in Poland almost 42 thousand deaths can be attributed to air pollution, including 9.7 thousand due to automotive sources. Moreover, approx. 42.3 thousand hospitalizations due to cardiovascular diseases and nearly 21.3 thousand due to respiratory diseases are air pollution-attributable, of which 9.9 thousand and 4.2 thousand, respectively, can be considered as traffic-related. The total social cost was estimated at about 76.7 billion PLN, including automotive sources at 17.7 billion PLN.

Liczba stron

166

Dziedzina wg OECD

nauki inżynieryjne i techniczne

Dyscyplina wg KBN

transport

Sygnatura rozprawy w wersji drukowanej

DrOIN 1708

Katalog on-line

to201580857

Uwagi

Rozprawa może zostać udostępniona dopiero od dnia 12.10.2025 r.

Pełny tekst rozprawy doktorskiej

brak uprawnień do pobrania pliku

Poziom dostępu do pełnego tekstu

archiwum

Pierwsza recenzja

Anna Janicka

Miejsce

Wrocław, Polska

Data

20.11.2015

Język

polski

Tekst recenzji

brak uprawnień do pobrania pliku

Poziom dostępu do recenzji

archiwum

Druga recenzja

Kazimierz Lejda

Miejsce

Rzeszów, Polska

Data

19.11.2015

Język

polski

Tekst recenzji

brak uprawnień do pobrania pliku

Poziom dostępu do recenzji

archiwum

Status rozprawy

rozprawa doktorska

Miejsce obrony

Poznań, Polska

Data obrony

10.12.2015

Jednostka nadająca tytuł

Rada Wydziału Maszyn Roboczych i Transportu Politechniki Poznańskiej

Uzyskany tytuł

doktor nauk technicznych w dyscyplinie: transport, w specjalności: ekologia transportu

Ta strona używa plików Cookies, w celu zapamiętania uwierzytelnionej sesji użytkownika. Aby dowiedzieć się więcej przeczytaj o plikach Cookies i Polityce Prywatności.