Możliwości wykorzystania programu AutoCAD Civil 3D w projektowaniu dróg kolejowych
[ 1 ] Instytut Inżynierii Lądowej, Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska, Politechnika Poznańska | [ P ] employee
EN Possibilities of using AutoCAD Civil 3D in railway line design
2014
scientific article
polish
PL Program AutoCAD Civil 3D oferuje szerokie możliwości projektantom dróg samochodowych, podczas gdy projektanci dróg kolejowych nie mogą korzystać ze wszystkich funkcji programu. Powodem tego problemu jest brak w bibliotekach programu prawidłowo zdefiniowanych podzespołów kolejowych. Celem artykułu jest pokazanie, że używając samodzielnie przygotowanych podzespołów kolejowych można wykorzystywać pełnię możliwości programu, także w procesie projektowania linii kolejowych. Do stworzenia podzespołów kolejowych można użyć dodatku Autodesk Subassembly Composer. W artykule szczegółowo omówiono metodę kształtowania przekroju poprzecznego linii kolejowej na odcinkach, na których zastosowano przechyłkę. Zrozumienie tego zagadnienia jest kluczowe dla stworzenia poprawnych podzespołów. Artykuł prezentuje procedurę projektowania w programie AutoCAD Civil 3D. Wskazano także na niedogodności związane z wykorzystaniem programu do celów kolejowych.
EN AutoCAD Civil 3D offers a wide range of options for car road designers, while railroad designers are not able to use all of these features. The reason of this problem is a lack of well defined railway subassemblies in program libraries. The aim of this article is to show, that by using self created railway subassemblies, it is possible to use all of the program capabilities also in the design process of railway lines. In order to create railway components the Autodesk Subassembly Composer may be used. To give an example of such task, the article discusses in detail the method of forming the cross-section of a railway line where a cant is applied. Understanding of this issue is essential to create correct railway subassemblies. The paper presents a design procedure in AutoCAD Civil 3D. It also identifies disadvantages associated with the use of the program for railway purposes.
25 - 37
CC BY-SA (attribution - share alike)
4