Wpływ częstotliwości połączeń na atrakcyjność regionalnego transportu autobusowego
[ 1 ] Wydział Inżynierii Lądowej i Transportu, Politechnika Poznańska | [ 2 ] Instytut Transportu, Wydział Inżynierii Lądowej i Transportu, Politechnika Poznańska | [ SzD ] doctoral school student | [ P ] employee
EN The impact of frequency on attractiveness of the regional bus transport
2024
abstract
polish | english
- publiczny transport autobusowy
- transport regionalny
- wykluczenie transportowe
- public bus transport
- regional transport
- transport exclusion
PL Od wielu lat w Polsce obserwuje się na obszarach o mniejszej urbanizacji spadek znaczenia transportu zbiorowego, zwłaszcza o zasięgu regionalnym. Ze względu na obniżenie się rentowności połączeń przewoźnicy komercyjni bez wsparcia samorządów (JST) zmuszeni są do ich ograniczania lub likwidacji. JST chcąc walczyć ze skutkami wykluczenia transportowego coraz częściej podejmują się roli organizatorów transportu zbiorowego korzystając ze środków Funduszu Rozwoju Połączeń Autobusowych. Jedną z najważniejszych decyzji jakie muszą podjąć to ustalenie liczby par kursów na dobę. Im mniej kursów, tym koszty organizacji transportu będą niższe, ale niższa będzie także atrakcyjność tego transportu dla pasażerów – korzystać z niego będą prawie wyłącznie uczniowie szkół średnich, którzy nie mają innej alternatywy. Czy większa liczba połączeń przyciągnie także osoby dorosłe, zwłaszcza tych, którzy będą z niego korzystać regularnie np. w dojazdach do pracy?
88 - 89