Uczelnie Przyszłości, czyli jak zmienia się podejście do kształcenia osób studiujących na uczelniach wyższych w Polsce
[ 1 ] Instytut Inżynierii Środowiska i Instalacji Budowlanych, Wydział Inżynierii Środowiska i Energetyki, Politechnika Poznańska | [ P ] employee
2025
paper
polish
- Uczelnie przyszłości
- Model Edukacji Spersonalizowanej (MES)
- mentor naukowy
- mentor biznesowy
- Biznesowy Zespół Innowacyjnego Kształcenia (BZIK)
PL Uczelnie Przyszłości to projekt realizowanym z Funduszy Europejskich w ramach Programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego (FERS), będzie realizowany w latach 2024-2028. Projekt Uczelnie Przyszłości jest skierowany do studentów Politechniki Poznańskiej studiów 1 stopnia (studia inżynierskie, osoby studiujące z młodszych lat tj. 1 i 2 rok studiów) wszystkich kierunków polskojęzycznych w Politechnice Poznańskiej. Celem głównym projektu jest wdrożenie innowacyjnego sposobu uczenia się opartego o Model Edukacji Spersonalizowanej (MES) tj. autorskich projektów studentów i przetestowania możliwości jego powszechnego zastosowania w Politechnice Poznańskiej. Założeniem MES jest poprawa skuteczności systemu kształcenia wyższego pod kątem nabywania przez osoby studiujące kluczowych kompetencji w tym umiejętność w zakresie przedsiębiorczości oraz powiązanie kształcenia z rynkiem pracy poprzez zaangażowanie mentorów spoza uczelni oraz stworzenie Biznesowych Zespołów Innowacyjnego Kształcenia (BZIK). Kluczowym założeniem modelu edukacji spersonalizowanej (MES) w projekcie Uczelnie Przyszłości jest student, jako ekspert własnego rozwoju. Przejawem takiego podejścia w praktyce jest zindywidualizowane kształcenie, szansa na uczenie się przez działanie i doświadczenie, umożliwienie osiągania aplikacyjnych rezultatów projektów, rozwijanie kompetencji przyszłości, oddawanie współodpowiedzialności za wyniki uczenia i poczuciu sprawczości osób studiujących.