Opracowanie metody doboru parametrów magazynu energii elektrycznej dla dużych systemów fotowoltaicznych zasilających odbiorcę przemysłowego (Projekt FP4 Rail4EARTH Zrównoważony i ekologiczny system kolejowy Horizon-ER-JU2022-FA4-01)
[ 1 ] Instytut Elektroenergetyki, Wydział Inżynierii Środowiska i Energetyki, Politechnika Poznańska | [ P ] employee
EN Development of a method for selecting parameters of an electric energy storage for large photovoltaic systems supplying an industrial recipient (FP4 Rail4EARTH Project Sustainable and ecological railway system Horizon-ER-Ju2022-FA4-01)
2025
chapter in monograph
polish
- Europe’s Rail ju
- FP4-Rail4EARtH
- farma fotowoltaiczna
- elektrochemiczny magazyn energii
- OZE dla odbiorcy przemysłowego
- Europe’s Rail ju
- FP4-Rail4EARtH
- photovoltaic farm
- electrochemical energy storage
- RES for industry recipient
PL W lutym 2022 r. oficjalnie rozpoczęło działalność Wspólne Europejskie Przedsięwzięcie Kolejowe (z ang. ERju – Europe’s Rail Joint undertaking), wywodzące się z europejskiego międzynarodowego partnerstwa Shift2Rail. Europe’s Rail ju zrzesza międzynarodowych interesariuszy branży kolejowej, a przedstawicielem strony polskiej jest spółka Polskie Koleje Państwowe (PKP SA). Z założenia Europe’s Rail ju dąży do integracji i standaryzacji systemów kolejowych oraz utworzenia jednolitego europejskiego obszaru kolejowego (z ang. SERA – Single European Railway Area), który będzie elastyczny, zrównoważony, niezawodny, konkurencyjny, o dużej przepustowości, zarówno dla ruchu pasażerskiego, jak i towarowego. Obszarem działalności porozumienia Europe’s Rail ju są badania i innowacje w kolejnictwie w ramach programu „Horyzont Europa” (2020–2027), obejmujące sześć projektów flagowych (z ang. FP – Flagship Project). jednym z nich (czwartym w kolejności – FP4) jest projekt pn. Zrównoważony i ekologiczny system kolejowy (z ang. Sustainable and green rail systems) o akronimie Rail4EARtH (Horizon-ER-ju2022-FA4-01). Czas jego trwania przewidziano na okres od 1 grudnia 2022 r. do 30 listopada 2026 r. a łączny budżet wynosi 95,1 mln EuR. Projekt jest współfinansowany także z budżetu Państwa Polskiego. jednym z konsorcjantów projektu FP4-Rail4EARtH jest PKP SA, a wśród podmiotów z nim powiązanych (z ang. Affiliated Etities) jest Politechnika Poznańska (PP), realizująca wybrane zadania w Instytucie Budownictwa oraz Instytucie Elektroenergetyki. Zakres prac projektu FP4-Rail4EARtH dotyczy działań uwzględniających zrównoważony rozwój kolei oraz przyczyniających się do realizacji celu neutralności klimatycznej Europy do 2050 r. jednym z zadań szczegółowych, realizowanych przez Instytut Elektroenergetyki PP, jest opracowanie metody doboru parametrów magazynu energii elektrycznej dla farmy fotowoltaicznej dużej mocy, zasilającej stację kolejową (potrzeby trakcyjne i nietrakcyjne). Niniejszy referat, poza przybliżeniem założeń projektu FP4-Rail4EARtH oraz roli Instytutu Elektroenergetyki Politechniki Poznańskiej, ma na celu podsumowanie wyników badań w zakresie doboru mocy i pojemności elektrochemicznego magazynu energii współpracującego z farmą fotowoltaiczną dla przedsiębiorstwa kolejowego.
EN In February 2022, the European Rail joint undertaking (ERju) officially began its operations, stemming from the European international partnership Shift2Rail. ERju brings together international stakeholders from the rail industry, with the Polish side represented by the Polish State Railways (PKP SA). ERju aims to integrate and standardize rail systems and create a Single European Railway Area (SERA), which will be flexible, sustainable, reliable, competitive, and high-capacity for passenger and freight traffic. The scope of the ERju agreement is research and innovation in rail within the framework of the Horizon Europe programme (2020–2027), covering six Flagship Projects (FP). One of them (the fourth in line – FP4) is the project Sustainable and Green Rail Systems with the acronym Rail4EARTH (Horizon-ER-ju2022-FA4-01). Its duration is planned from December 1, 2022, to November 30, 2026, and the total budget is EuR 95.1 million. The project is also co-financed from the Polish state budget. One of the consortium members of the FP4-Rail4EARTH project is PKP SA, and among its affiliated entities is the Poznan University of Technology (PUT), implementing selected tasks at the Institute of Civil Engineering and the Institute of Electrical Power Engineering. The scope of work of the FP4-Rail4EARTH project concerns activities that consider the sustainable development of railways and contribute to the implementation of the climate neutrality goal of Europe by 2050. One of the detailed tasks carried out by the Institute of Power Engineering of PUT is to develop a method for selecting parameters of electrochemical energy storage for a large-scale photovoltaic farm, supplying a railway station (traction and non-traction needs). This paper, apart from presenting the assumptions of the FP4-Rail4EARTH project and the role of the Institute of Electrical Power Engineering of the Poznan University of Technology, Aims to summarize the results of research on the selection of power and capacity of an electrochemical energy storage cooperating with a photovoltaic farm for a railway company.
55 - 62
CC BY-SA (attribution - share alike)
publisher's website
final published version
public
20