W zależności od ilości danych do przetworzenia generowanie pliku może się wydłużyć.

Jeśli generowanie trwa zbyt długo można ograniczyć dane np. zmniejszając zakres lat.

Rozprawa doktorska

Pobierz BibTeX

Tytuł

Analiza właściwości biegowych wózków lekkich pojazdów szynowych na przykładzie wózków z niezależnie obracającymi się kołami

Autorzy

Promotor

Recenzenci

Wariant tytułu

EN Analysis of ride characteristics of light rail vehicles bogies on the example of bogies with independently rotating wheels

Język

polski

Słowa kluczowe
PL
  • pojazdy szynowe
  • wózki z niezależnie obracającymi się kołami
  • wózki z całkowicie niezależnymi kołami
EN
  • rail vehicles
  • bogies with independtly rotating wheels
  • bogies with fully independent wheels
Streszczenie

PL W pracy zaproponowano koncepcję wózka z tzw. "całkowicie niezależnymi kołami", którego model bryłowy został utworzony za pomocą oprogramowania do modelowania 3D. Następnie za pomocą metody elementów skończonych przeprowadzono obliczenia dla najgorszego przypadku obciążenia pojazdu i sił w kontakcie układu koło-szyna. Praca przedstawia wyprowadzenie równań ruchu koła po szynie za pomocą formalizmu Boltzmanna-Hamela dla układów z więzami nieholonomicznymi, które występują w kontakcie koło-szyna w opracowanej koncepcji wózka z niezależnymi kołami. Rozważany w pracy układ można potraktować jako rozszerzenie znanego przykładu układu nieholonomicznego tj. dysku toczącego się na płaskiej powierzchni. Obliczenia zostały przeprowadzone przy użyciu pakietu Matlab/Simulink. Ponadto, ze względu na brak zdolności tramwajów z niekonwencjonalnymi wózkami do samocentrowania się na torze, zaproponowano i przetestowano strategię sterowania z regulatorem PID.

EN The thesis proposes the concept of bogie with so-called "fully independent wheels", which geometrical model is created using the 3D modelling software. It is followed by the finite element method calculations for the worst case of the vehicle loading and dynamic impact in the wheel-rail contact. Thesis presents derivation of equations of motion of wheel on the rail with the use of Boltzmann-Hamel formalism for systems with nonholonomic constraints, which are present in the wheel-rail contact of newly developed concept of fully independent wheels bogie. It can be treated as an extension of the common example of the nonholonomic system of disk rolling on the flat surface. Solution of mathematical model is executed in the Matlab/Simulink package. In addition, because of the no self-centering ability of tramcars with unconventional bogies, the steering strategy with PID controller is proposed and tested.

Liczba stron

133

Dziedzina wg OECD

inżynieria mechaniczna

Dyscyplina wg KBN

budowa i eksploatacja maszyn

Sygnatura rozprawy w wersji drukowanej

DrOIN 1893

Katalog on-line

to201899824

Pełny tekst rozprawy doktorskiej

Pobierz plik

Poziom dostępu do pełnego tekstu

publiczny

Pierwsza recenzja

Włodzimierz Gąsowski

Miejsce

Milanówek, Polska

Data

12.03.2018

Język

polski

Tekst recenzji

Pobierz plik

Poziom dostępu do recenzji

publiczny

Druga recenzja

Tadeusz Uhl

Miejsce

Kraków, Polska

Data

26.03.2018

Język

polski

Tekst recenzji

Pobierz plik

Poziom dostępu do recenzji

publiczny

Status rozprawy

rozprawa doktorska

Miejsce obrony

Poznań, Polska

Data obrony

17.04.2018

Jednostka nadająca tytuł

Rada Wydziału Maszyn Roboczych i Transportu Politechniki Poznańskiej

Uzyskany tytuł

doktor nauk technicznych w dyscyplinie: budowa i eksploatacja maszyn

Ta strona używa plików Cookies, w celu zapamiętania uwierzytelnionej sesji użytkownika. Aby dowiedzieć się więcej przeczytaj o plikach Cookies i Polityce Prywatności.