Możliwości wykorzystania wartości kulturowych i tożsamości przestrzennej na przykładzie wybranych realizacji prokrajobrazowych we Francji
EN Opportunities for using the cultural values and spatial identity - examples of selected pro-landscape projects in France
2014
artykuł naukowy
polski
- krajobraz
- wartości kulturowe
- tożsamość przestrzenna
- wizerunek
PL Artykuł dotyczy próby wskazania relacji zachodzących pomiędzy wartościami kulturowymi obszarów poprzemysłowych i związaną z nimi tożsamością przestrzenną a w konsekwencji ich wpływu na realizacje prokrajobrazowe w tych obszarach. Artykuł składa się z trzech części, w których kolejno będą opisane pojęcia związane z istotą tożsamości, w tym: tożsamości przestrzennej, krajobrazu i miejsca wraz z i ich wzajemnymi relacjami zachodzącymi w przestrzeni miast. W części drugiej będą przytoczone przykłady kreacyjnych działań podejmowanych z uwzględnieniem miejscowych wartości kulturowych, zrealizowanych w regionie Nord-Pas-de-Calais we Francji. W podsumowaniu będzie wskazane znaczenie wartości kulturowych i tożsamości przestrzennej w określeniu działań na rzecz kształtowania obrazu współczesnego miasta, jego wizerunku i aktywności społecznych.
EN Attempts at indicating positive relations between the existing cultural values of postindustrial regions and their spatial identity are made, following examples of successful landscape projects from Nord-Pas-de-Calais in France. The paper consists of three parts. In the first one, concepts connected with the essence of identity are discussed, including: spatial identity, the landscape and place, and their interrelations in urban space. In the second part examples of creative projects implemented in Nord-Pas de Calais in France are given in consideration of local cultural values. In the conclusions the importance of cultural values and spatial identity are emphasized in measures undertaken to shape the image of the modem city and social activation.
37 - 45
3