W zależności od ilości danych do przetworzenia generowanie pliku może się wydłużyć.

Jeśli generowanie trwa zbyt długo można ograniczyć dane np. zmniejszając zakres lat.

Artykuł

Pobierz plik Pobierz BibTeX

Tytuł

Unsupervised learning data-driven continuous QoE assessment in adaptive streaming-based television system

Autorzy

[ 1 ] Wydział Informatyki i Telekomunikacji, Politechnika Poznańska | [ 2 ] Instytut Sieci Teleinformatycznych, Wydział Informatyki i Telekomunikacji, Politechnika Poznańska | [ DW ] doktorant wdrożeniowy | [ P ] pracownik

Dyscyplina naukowa (Ustawa 2.0)

[2.3] Informatyka techniczna i telekomunikacja

Rok publikacji

2022

Opublikowano w

Applied Sciences

Rocznik: 2022 | Tom: vol. 12 | Numer: iss. 16

Typ artykułu

artykuł naukowy

Język publikacji

angielski

Słowa kluczowe
EN
  • artificial intelligence
  • unsupervised learning
  • clustering
  • quality of experience
  • adaptive streaming
  • over-the-top
Streszczenie

EN The quality of experience (QoE) assessment of adaptive video streaming may be crucial for detecting degradations impacting customer satisfaction. In a telecommunication environment, eliminating failure points may be the highest priority. This study aims to assess the QoE level of the video played by the STB device connected to the production TV system. The evaluation has been based on the stalling effects, video quality changes, and the time related to the last decreased bitrate change occurrence. The two-phase continuous clustering approach has been studied to assess the QoE level based on the ACR scale. The number of devices with grades 1 or 2 is relatively low, but those devices generate significantly more events than adequately functioning devices. STBs try to play the highest possible bitrate, and there is no possibility of setting the intermediate bitrate level. The STB player does not have the button to set the quality level, usually available in pure over-the-top applications. Hence the bitrate fluctuations that can annoy customers appear for the lowest grades. The boundary cases can be easily assessed. The outcome should be challenged by the customers’ opinions to find the proper QoE threshold. Continuous clustering may allow telecom operators to assess customer satisfaction with their TV service.

Strony (od-do)

8288-1 - 8288-23

URL

https://www.mdpi.com/2076-3417/12/16/8288

Typ licencji

CC BY (uznanie autorstwa)

Tryb otwartego dostępu

otwarte czasopismo

Wersja tekstu w otwartym dostępie

ostateczna wersja opublikowana

Pełny tekst artykułu

Pobierz plik

Poziom dostępu do pełnego tekstu

publiczny

Punktacja Ministerstwa / czasopismo

100

Impact Factor

2,7

Ta strona używa plików Cookies, w celu zapamiętania uwierzytelnionej sesji użytkownika. Aby dowiedzieć się więcej przeczytaj o plikach Cookies i Polityce Prywatności.