W zależności od ilości danych do przetworzenia generowanie pliku może się wydłużyć.

Jeśli generowanie trwa zbyt długo można ograniczyć dane np. zmniejszając zakres lat.

Artykuł

Pobierz BibTeX

Tytuł

Are we willing to share what we believe is true? Factors influencing susceptibility to fake news

Autorzy

[ 1 ] Instytut Informatyki, Wydział Informatyki i Telekomunikacji, Politechnika Poznańska | [ P ] pracownik

Dyscyplina naukowa (Ustawa 2.0)

[2.3] Informatyka techniczna i telekomunikacja

Rok publikacji

2023

Opublikowano w

Frontiers in Psychiatry

Rocznik: 2023 | Tom: vol. 14

Typ artykułu

artykuł naukowy

Język publikacji

angielski

Słowa kluczowe
EN
  • misinformation
  • fake news
  • susceptibility
  • cognitive utility
  • truthfulness
  • COVID-19
  • social media
Streszczenie

EN Background: The contemporary media landscape is saturated with the ubiquitous presence of misinformation. One can point to several factors that amplify the spread and dissemination of false information, such as blurring the line between expert and layman's opinions, economic incentives promoting the publication of sensational information, the zero cost of sharing false information, and many more. In this study, we investigate some of the mechanisms of fake news dissemination that have eluded scientific scrutiny: the evaluation of veracity and behavioral engagement with information in light of its factual truthfulness (either true or false), cognitive utility (either enforcing or questioning participants' beliefs), and presentation style (either sober or populistic). Results: Two main results emerge from our experiment. We find that the evaluation of veracity is mostly related to the objective truthfulness of a news item. However, the probability of engagement is more related to the congruence of the information with the participants' preconceived beliefs than to objective truthfulness or information presentation style. Conclusion: We conclude a common notion that the spread of fake news can be limited by fact-checking and educating people might not be entirely true, as people will share fake information as long as it reduces the entropy of their mental models of the world. We also find support for the Trojan Horse hypothesis of fake news dissemination.

Data udostępnienia online

16.08.2023

DOI

10.3389/fpsyt.2023.1165103

URL

https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/fpsyt.2023.1165103/full?utm_source=F-NTF&utm_medium=EMLX&utm_campaign=PRD_FEOPS_20170000_ARTICLE

Uwagi

Article Number: 1165103

Typ licencji

CC BY (uznanie autorstwa)

Tryb otwartego dostępu

otwarte czasopismo

Wersja tekstu w otwartym dostępie

ostateczna wersja opublikowana

Czas udostępnienia publikacji w sposób otwarty

w momencie opublikowania

Punktacja Ministerstwa / czasopismo

140

Impact Factor

4,7 [Lista 2022]

Ta strona używa plików Cookies, w celu zapamiętania uwierzytelnionej sesji użytkownika. Aby dowiedzieć się więcej przeczytaj o plikach Cookies i Polityce Prywatności.