Relacje diagnostyczne stan - sygnał przekładników ciśnienia układów hamulcowych pojazdów szynowych
[ 1 ] Instytut Silników Spalinowych i Transportu, Wydział Maszyn Roboczych i Transportu, Politechnika Poznańska | [ P ] employee
EN The diagnostic relations condition - signal of relay valves of brake systems of rail vehicles
polish
- układ hamulcowy
- przekładnik ciśnienia
- diagnostyka
- brake system
- relay valve
- diagnostic
PL Praca doktorska dotyczy oceny możliwości diagnozowania elementów układu hamulcowego pojazdów szynowych. Układ ten składa się z poszczególnych elementów, a jednym z najbardziej odpowiedzialnych wśród nich jest przekładnik ciśnienia. Jest to urządzenie pneumatyczne służące do bezpośredniego napełniania cylindrów hamulcowych w funkcji sygnału sterującego generowanego przez zawór rozrządczy. Celem pracy było wyznaczenie relacji diagnostycznych pomiędzy stanem a sygnałem wyjściowym przekładnika ciśnienia typu C mającego obecnie najszersze zastosowanie w sterowaniu układami hamulcowymi pojazdów szynowych. W pracy przedstawiono budowę i zasadę działania układów hamulcowych pojazdów szynowych, przeprowadzono analizę wypadków i zdarzeń kolejowych z uwzględnieniem układów hamulcowych pojazdów szynowych. Przedstawiono istotę diagnostyki technicznej, diagnostyki układów pneumatycznych oraz relacji diagnostycznych stan – sygnał. Omówiono budowę i rodzaje przekładników ciśnienia, główną uwagę zwrócono na przekładniki zaprojektowane i wykonane przez Instytut Pojazdów Szynowych „TABOR”. Praca zawiera analizę stanu diagnostyki układów hamulcowych, ocenę ilościową uszkodzeń układów hamulcowych, szczegółową analizę rodzajów, przyczyn i skutków uszkodzeń przekładników ciśnienia. W pracy przeprowadzono badania stanowiskowe, które miały na celu określenie wpływu różnych czynników na zmiany parametrów pracy przekładnika. Na potrzeby przeprowadzenia badań zbudowano odpowiednie stanowiska badawcze i opracowano autorską metodykę badań. Dodatkowo praca zawiera opracowany model symulacyjny przekładnika do przeprowadzenia badań symulacyjnych wpływu wybranych parametrów przekładnika na jego parametry wyjściowe. Na podstawie uzyskanych wyników badań przeprowadzono analizę zdatności przekładnika ciśnienia przyjmując dwustanowy model oceny: zdatny – niezdatny. Praca zawiera opis nowej konstrukcji przekładnika opracowanej na podstawie wyników z przeprowadzonych badań oraz propozycje dalszych prac.
EN The PhD thesis concerns the assessment of the possibility of diagnosing brake system elements of rail vehicles. This system consists of individual elements and one of the most responsible among them is the relay valve. It is a pneumatic device for direct filling of brake cylinders as a function of the control signal generated by the distributor valve. The aim of this study was to determine the diagnostic relations between the condition and the output of the relay valve type C, which has the widest application in the brake system control of rail vehicles. The paper presents the construction and the principle of operation of braking systems of rail vehicles, analyzes of accidents and incidents with regard to braking systems of rail vehicles. Presented is the essence of technical diagnostics, diagnostics of pneumatic systems and diagnostic relations condition - signal. The construction and types of relay valves were discussed. The main focus was on relay valves designed and manufactured by the Rail Vehicles Institute “TABOR”. The paper includes an analysis of the condition of brake system diagnostics, quantitative assessment of brake system damage, detailed analysis of types, causes and effects of damage of relay valves. Workplace research were conducted to determine the influence of various factors on the performance of the relay valve. For the purpose of research, appropriate research stations were built and the author's methodology was developed. In addition, the work includes the developed simulation model of the relay valve to perform simulation tests of the influence of selected parameters of the relay valve on its output parameters. On the basis of the obtained results of the research, a test of the capacity of the relay valve was carried out using the two-state model of evaluation: able – unable. The paper contains a description of the new relay valve design based on the results of the research and proposals for further work.
120
engineering and technical sciences
construction and operation of machinery
DrOIN 1881
public
Ewa Kardas-Cinal
Warszawa, Polska
10.10.2017
polish
public
Andrzej Sowa
Kraków, Polska
11.09.2017
polish
public
dissertation
Poznań, Polska
22.11.2017
Rada Wydziału Maszyn Roboczych i Transportu Politechniki Poznańskiej
doktor nauk technicznych w dyscyplinie: budowa i eksploatacja maszyn, w specjalności: pojazdy szynowe i diagnostyka