W zależności od ilości danych do przetworzenia generowanie pliku może się wydłużyć.

Jeśli generowanie trwa zbyt długo można ograniczyć dane np. zmniejszając zakres lat.

Rozprawa doktorska

Pobierz BibTeX

Tytuł

Relacje diagnostyczne stan - sygnał przekładników ciśnienia układów hamulcowych pojazdów szynowych

Autorzy

Promotor

[ 1 ] Instytut Silników Spalinowych i Transportu, Wydział Maszyn Roboczych i Transportu, Politechnika Poznańska | [ P ] pracownik

Recenzenci

Wariant tytułu

EN The diagnostic relations condition - signal of relay valves of brake systems of rail vehicles

Język

polski

Słowa kluczowe
PL
  • układ hamulcowy
  • przekładnik ciśnienia
  • diagnostyka
EN
  • brake system
  • relay valve
  • diagnostic
Streszczenie

PL Praca doktorska dotyczy oceny możliwości diagnozowania elementów układu hamulcowego pojazdów szynowych. Układ ten składa się z poszczególnych elementów, a jednym z najbardziej odpowiedzialnych wśród nich jest przekładnik ciśnienia. Jest to urządzenie pneumatyczne służące do bezpośredniego napełniania cylindrów hamulcowych w funkcji sygnału sterującego generowanego przez zawór rozrządczy. Celem pracy było wyznaczenie relacji diagnostycznych pomiędzy stanem a sygnałem wyjściowym przekładnika ciśnienia typu C mającego obecnie najszersze zastosowanie w sterowaniu układami hamulcowymi pojazdów szynowych. W pracy przedstawiono budowę i zasadę działania układów hamulcowych pojazdów szynowych, przeprowadzono analizę wypadków i zdarzeń kolejowych z uwzględnieniem układów hamulcowych pojazdów szynowych. Przedstawiono istotę diagnostyki technicznej, diagnostyki układów pneumatycznych oraz relacji diagnostycznych stan – sygnał. Omówiono budowę i rodzaje przekładników ciśnienia, główną uwagę zwrócono na przekładniki zaprojektowane i wykonane przez Instytut Pojazdów Szynowych „TABOR”. Praca zawiera analizę stanu diagnostyki układów hamulcowych, ocenę ilościową uszkodzeń układów hamulcowych, szczegółową analizę rodzajów, przyczyn i skutków uszkodzeń przekładników ciśnienia. W pracy przeprowadzono badania stanowiskowe, które miały na celu określenie wpływu różnych czynników na zmiany parametrów pracy przekładnika. Na potrzeby przeprowadzenia badań zbudowano odpowiednie stanowiska badawcze i opracowano autorską metodykę badań. Dodatkowo praca zawiera opracowany model symulacyjny przekładnika do przeprowadzenia badań symulacyjnych wpływu wybranych parametrów przekładnika na jego parametry wyjściowe. Na podstawie uzyskanych wyników badań przeprowadzono analizę zdatności przekładnika ciśnienia przyjmując dwustanowy model oceny: zdatny – niezdatny. Praca zawiera opis nowej konstrukcji przekładnika opracowanej na podstawie wyników z przeprowadzonych badań oraz propozycje dalszych prac.

EN The PhD thesis concerns the assessment of the possibility of diagnosing brake system elements of rail vehicles. This system consists of individual elements and one of the most responsible among them is the relay valve. It is a pneumatic device for direct filling of brake cylinders as a function of the control signal generated by the distributor valve. The aim of this study was to determine the diagnostic relations between the condition and the output of the relay valve type C, which has the widest application in the brake system control of rail vehicles. The paper presents the construction and the principle of operation of braking systems of rail vehicles, analyzes of accidents and incidents with regard to braking systems of rail vehicles. Presented is the essence of technical diagnostics, diagnostics of pneumatic systems and diagnostic relations condition - signal. The construction and types of relay valves were discussed. The main focus was on relay valves designed and manufactured by the Rail Vehicles Institute “TABOR”. The paper includes an analysis of the condition of brake system diagnostics, quantitative assessment of brake system damage, detailed analysis of types, causes and effects of damage of relay valves. Workplace research were conducted to determine the influence of various factors on the performance of the relay valve. For the purpose of research, appropriate research stations were built and the author's methodology was developed. In addition, the work includes the developed simulation model of the relay valve to perform simulation tests of the influence of selected parameters of the relay valve on its output parameters. On the basis of the obtained results of the research, a test of the capacity of the relay valve was carried out using the two-state model of evaluation: able – unable. The paper contains a description of the new relay valve design based on the results of the research and proposals for further work.

Liczba stron

120

Dziedzina wg OECD

nauki inżynieryjne i techniczne

Dyscyplina wg KBN

budowa i eksploatacja maszyn

Sygnatura rozprawy w wersji drukowanej

DrOIN 1881

Katalog on-line

to20181005

Pełny tekst rozprawy doktorskiej

Pobierz plik

Poziom dostępu do pełnego tekstu

publiczny

Pierwsza recenzja

Ewa Kardas-Cinal

Miejsce

Warszawa, Polska

Data

10.10.2017

Język

polski

Tekst recenzji

Pobierz plik

Poziom dostępu do recenzji

publiczny

Druga recenzja

Andrzej Sowa

Miejsce

Kraków, Polska

Data

11.09.2017

Język

polski

Tekst recenzji

Pobierz plik

Poziom dostępu do recenzji

publiczny

Status rozprawy

rozprawa doktorska

Miejsce obrony

Poznań, Polska

Data obrony

22.11.2017

Jednostka nadająca tytuł

Rada Wydziału Maszyn Roboczych i Transportu Politechniki Poznańskiej

Uzyskany tytuł

doktor nauk technicznych w dyscyplinie: budowa i eksploatacja maszyn, w specjalności: pojazdy szynowe i diagnostyka

Ta strona używa plików Cookies, w celu zapamiętania uwierzytelnionej sesji użytkownika. Aby dowiedzieć się więcej przeczytaj o plikach Cookies i Polityce Prywatności.