Wytrzymałość i stateczność miejscowa belek cienkościennych o zmodyfikowanych przekrojach ceowych
[ 1 ] Instytut Mechaniki Stosowanej, Wydział Budowy Maszyn i Zarządzania, Politechnika Poznańska | [ D ] doktorant
[ 1 ] Instytut Mechaniki Stosowanej, Wydział Budowy Maszyn i Zarządzania, Politechnika Poznańska | [ P ] pracownik
[ 1 ] Instytut Mechaniki Stosowanej, Wydział Budowy Maszyn i Zarządzania, Politechnika Poznańska | [ P ] pracownik
EN Strength and local buckling of thin-walled beams with modified C-sections
polski
- belki cienkościenne
- stateczność miejscowa
- rozwiązania analityczny
- analizy numeryczne
- badania doświadczalne
- thin-walled channel beams
- local buckling
- analytical study
- numerical analysis
- experimental investigations
PL Praca poświęcona jest metodom analitycznym, numerycznym i badaniom doświadczalnym istniejących i całkiem nowych konstrukcji. Na wstępie przedstawiono ważniejsze polskie i światowe osiągnięcia w tej dziedzinie oraz cel i zakres pracy. Następnie dokonano opisu przebadanych belek ceowych, zwracając szczególną uwagę na rozwój kształtów ich przekrojów poprzecznych. W kolejnym rozdziale opisano analitycznie problemy utraty stateczności belek. Następnie opisano badania numeryczne metodą pasm i elementów skończonych. W ostatnim rozdziale przedstawiono badania doświadczalne wybranych belek ceowych. Praca jest zakończona podsumowaniem, w którym zapisano najważniejsze wnioski z badań analizowanych przekrojów. Analizy te mogą przyczynić się do popularyzacji oryginalnych kształtów przekrojów belek cienkościennych z profilowanym środnikiem oraz niestandardowymi półkami. Realizacja przeprowadzonych badań wnosi istotny wkład w rozwój teorii stateczności belek cienkościennych przede wszystkim ze względu na modelowanie przebiegu utraty stateczności oraz wyczerpania jej nośności.
EN This paper is dedicated to analytical, numerical and experimental methods of instants and completely new constructions. At the beginning, the most important Polish and world achievements in this field as well as the purpose and scope of work were presented. As a next step, a description of the tested C-beams was made, paying special attention to the development of their cross-section shapes. The next chapter describes analytically the problem of loss of beam stability. Next, numerical studies were described using the Finite Strip Method and Finite Elements Method. The last chapter presents experimental investigations of selected C-beams. The work ends with a summary in which the most important conclusions from the investigations of the analysed cross-sections were recorded. These analyses may contribute to the popularization of the original shapes of thin-walled beam cross-sections with a profiled web and non-standard flanges. Realization of the conducted research is a significant contribution to the development of the theory of stability of thin-walled beams, primarily due to the modelling of the loss of stability and the exhaustion of its bearing capacity.
154
inżynieria mechaniczna
mechanika
DrOIN 1993
publiczny
Maria Kotełko
Łódź, Polska
04.10.2019
polski
publiczny
Jerzy Małachowski
Warszawa, Polska
22.08.2019
polski
publiczny
rozprawa doktorska
Poznań, Polska
27.11.2019
doktor nauk inżynieryjno-technicznych w dyscyplinie: inżynieria mechaniczna