Implementacja modelowania normatywnego w promocji turystyki wiejskiej i agroturystyki
EN Normative modelling implementation for promotion of rural tourism and agrotourism
polski
- partnerstwo
- normatywy
- procedury
- turystyka wiejska
- agroturystyka
- partnership
- norms
- procedures
- rural tourism
- agritourism
PL Promocja turystyki wiejskiej i agroturystyki została wybrana, jako obszar do zobrazowania zasady budowania modelu normatywnego oraz sprawdzenia jego funkcjonowania w praktyce. Modelowanie normatywne nie jest wystarczająco opisane w literaturze i dlatego rozprawa niniejsza ma na celu uzupełnienie tej luki. W rozprawie przedstawiono autorską koncepcję modelowania normatywnego, która jest syntezą studium literatury i dedukcji wynikającej z przeprowadzonych badań i przemyśleń. Modelowanie to służy do podnoszenia efektywności, zarówno działań społecznych, jak i prywatnych w wyniku ich koordynacji. Ma ono także na celu włączenie w działania i korzystania z ich efektów wszystkich zainteresowanych (interesariusze) danym obszarem. W ramach konkretnego obszaru społecznego działania prowadzonego przez poszczególne osoby, samorządy, instytucje, organizacje i przedsiębiorstwa, aktywności mogą być względem siebie: antagonistyczne, konkurencyjne, neutralne i komplementarne. Kluczowym celem modelu normatywnego jest dążenie do powszechnego zrozumienia wśród interesariuszy działań społecznych i prywatnych w danym obszarze.
EN The promotion of rural tourism and agritourism was chosen as an area to illustrate the principle of building a normative model and to check how it functions in practice. As normative modelling is not sufficiently described in reference publications, the purpose of this dissertation is to bridge this gap. The dissertation presents the original concept of normative modelling, which is a synthesis of the study of literature and deduction resulting from research and considerations. Modelling is used to coordinate both social and private activities and thus to increase their efficiency. Its aim is also to involve all stakeholders interested in a particular area in activities and their effects. The activities of individuals, local governments, institutions, organisations and enterprises in a specific social area can be antagonistic, competitive, neutral or complementary to each other. The key goal of a normative model is to try to make stakeholders fully understand common social and private activities in a particular area.
285
ekonomia i biznes
organizacja i zarządzanie
DrOIN 1953
publiczny
Andrzej Piotr Wiatrak
Kraków, Polska
12.10.2018
polski
publiczny
Janusz Żmija
Warszawa, Polska
19.10.2018
polski
publiczny
rozprawa doktorska
Poznań, Polska
31.01.2019
Rada Wydziału Inżynierii Zarządzania Politechniki Poznańskiej
doktor nauk ekonomicznych w dyscyplinie: nauki o zarządzaniu