Metodyka efektywności zmian organizacyjnych w przedsiębiorstwie
[ 1 ] Instytut Inżynierii Zarządzania (IO), Wydział Informatyki i Zarządzania, Politechnika Poznańska | [ P ] pracownik
[ 1 ] Instytut Inżynierii Zarządzania (IO), Wydział Informatyki i Zarządzania, Politechnika Poznańska | [ P ] pracownik
[ 1 ] Instytut Inżynierii Zarządzania (IO), Wydział Informatyki i Zarządzania, Politechnika Poznańska | [ P ] pracownik
EN Methodology of Change Efficiency Assessment
polski
PL Kluczowym pojęciem rozpatrywanym w prezentowanej rozprawie jest zmiana organizacyjna, jaka zachodzi w przedsiębiorstwie lub jest wprowadzana przez kierownictwo i menedżerów w organizacji (systemie). Podstawą rozważań na temat zmian organizacyjnych w przedsiębiorstwie jest fakt, iż zmiany są dla organizacji gospodarczych jednym z najistotniejszych czynników pozwalających na przetrwanie i działanie w turbulentnym i dynamicznie zmieniającym się środowisku, jakim jest rynek. Teoria systemów otwartych interpretuje to zjawisko następująco: entropia jest uniwersalnym prawem natury, według którego wszystkie formy organizacji i systemy otwarte kierują się ku dezorganizacji (rozkładowi). Przeciwdziałać można jedynie wprowadzając zmiany do danego systemu. Tak więc warunkiem skutecznego funkcjonowania przedsiębiorstw na rynku jest możliwie szybkie dostosowywanie się organizacji gospodarczych do wymagań i oczekiwań rynku. Teraźniejszość i przyszłość niosą szereg przeobrażeń, kształtując globalne społeczeństwo i postindustrialną gospodarkę. Globalizacja oraz wejście Polski do Unii Europejskiej zmuszają przedsiębiorstwa do coraz efektywniejszego działania w świecie biznesu, a w efekcie, do wprowadzania zmian organizacyjnych. Zmiana staje się centralnym elementem w zarządzaniu przedsiębiorstwem. To złożyło się również na genezę rozprawy. Koniecznym jest więc opracowanie metodyki oceny zmian organizacyjnych w przedsiębiorstwie. Współczesne przedsiębiorstwa działają na rynku globalnym, konkurencyjnym i często nieprzewidywalnym. Przestają być skuteczne, jeśli nie potrafią się dostosować do wymagań i oczekiwań rynku. Od przedsiębiorstw tych wymaga się obecnie zmian, tak by stały się elastyczne, skłonne do nauki oraz dalekie od bezwładności. „Wszystko się zmienia z wyjątkiem samego prawa zmiany.” [Heraklit z Efezu] Ten aforyzm idealnie odzwierciedla uwarunkowania współczesnego zarządzania. Celami nadrzędnymi rozprawy są: 1. identyfikacja czynników sukcesu zarządzania zmianą oraz 2. opracowanie metody oceny efektywności zmian organizacyjnych wprowadzanych w przedsiębiorstwie. Opracowanie metody oceny efektywności zmian jest możliwe w wyniku realizacji celu szczegółowego rozprawy. Dotyczy on identyfikacji znanych i stosowanych w praktyce metod oceny zmian organizacyjnych. Powyższe cele nadrzędne i szczegółowe implikują tezę pracy: o zmiana przedsiębiorstwie jest efektem działań, które zachodzą w określonym czasie i charakteryzują się określonymi skutkami. Stąd możliwa jest ocena stopnia efektywności zmian. Można wyróżnić dwie warstwy rozprawy. Są to: warstwa teoretyczno-metodyczna oraz empiryczna. o Część teoretyczna rozprawy poświęcona jest usystematyzowaniu i uporządkowaniu pojęć oraz zjawisk związanych z procesem wprowadzania zmian organizacyjnych w przedsiębiorstwie. Doprowadzić ma do opracowania spójnego zbioru prawidłowości, definicji oraz opisów pojęć. Przyczyni się również do zrealizowania pierwszego celu nadrzędnego rozprawy, tj. identyfikacji czynników sukcesu zarządzania zmianą. o Część empiryczna poświęcona jest identyfikacji stopnia użyteczności opracowanej w rozprawie metodyki oceny efektywności zmian, przy wykorzystaniu metody sędziów kompetentnych. Spodziewanym efektem jest krytyczna ocena przydatności zaproponowanej metody. Część ta będzie więc dotyczyć realizacji drugiego, nadrzędnego celu, tj. opracowania metody oceny efektywności zmian organizacyjnych wprowadzanych w przedsiębiorstwie, będących następstwem zarówno bodźców zewnętrznych, jak i wewnętrznych. Rozprawa składa się z pięciu rozdziałów. Pierwszy rozdział pracy poświęcony zostanie podbudowie teoretycznej. Omówiona zostanie ewolucja koncepcji zarządzania zmianą w przedsiębiorstwie. Będą tu zaprezentowane również rozważania teoretyczne na temat zmian organizacyjnych wprowadzanych w przedsiębiorstwie. Ze względu na fakt, iż w literaturze przedmiotu pojęcie zmiana jest bardzo szeroko interpretowane, prezentowane zostaną zróżnicowane objaśnienia tego pojęcia. Ze względu zaś na ich mnogość i wieloznaczność, przedstawiona zostanie własna koncepcja definicji pojęcia zmiana organizacyjna. Zaprezentowana definicja uwzględniać będzie kompleksowy i naukowy charakter pojęcia. W rozdziale dokonany będzie również przegląd kluczowych metod oceny zmian. Omówione zostaną także czynniki sukcesu zarządzania zmianą. Identyfikacji podatności przedsiębiorstw na zmiany zostanie poświęcony rozdział drugi. Zaprezentowane zostaną tu: autorski podział przedsiębiorstw na organizację zdolne do zmian, obojętne na zmiany i niezdolne do wprowadzania zmian oraz ich charakterystyki. Kolejny, trzeci rozdział rozprawy, skupia swoją uwagę na metodyce oceny efektywności zmian. W rozdziale tym przedstawione zostaną założenia do metody, autorska metoda oceny efektywności zmian, szacująca trzy czynniki efektywności. Zaprezentowana koncepcja będzie podstawą określenia scenariusza wprowadzania zmian. W rozdziale czwartym zaprezentowane zostaną wyniki badania jakościowego, metodą zogniskowanego wywiadu grupowego. Pozwoli ona na krytyczną ocenę proponowanej koncepcji modeli organizacji oraz przydatności opracowanej metodyki oceny efektywności zmian. na W ostatnim, piątym, rozdziale zostanie opisany eksperyment. Opracowane studium przypadku pozwoliło na zademonstrowanie autorskiej metody oceny efektywności zmian organizacyjnych. Opisywana organizacyjna polegać będzie wdrożeniu w Przedsiębiorstwie systemu klasy ERP. Wnioski i podsumowanie rozprawy będą zestawieniem dokonań i prezentacją przyszłych możliwych kierunków badań.
EN A key term discussed in this study is change, which occurs in a company or is implemented by the company management into an organisation (system). The basis for considerations in the subject of Methodology of Change Efficiency Assessment is the fact that changes are one of the most significant factors for all economic entities. Changes allow them to survive and to operate in such a turbulent and dynamically developing environment as as market. Therefore, possibly fast and painless adjustment and transformation of business entities to market expectations and requirements, as well as to consumers' needs is a prerequisite for the effective operation of a company on the market. For this reason, the companies which function under conditions of change are most likely to succeed. The object of this study is the working out and verification of a model of changes which occur in a company, both under the influence of external factors and as a result of internal incentives. A theoretical part of the study, comprising of chapters [1] is devoted to the systematisation and the arrangement of concepts and phenomena connected with the process of implementing changes in companies. Its purpose is the creation of a coherent set of regularities, definitions and descriptions of concepts. The study consists of five chapters. The first chapter presents a theoretical basis concerning the issues relating to an organisation understood as an open, dynamic and social system and theoretical considerations of implementing the changes in the company. Due to the fact that in the subject literature the concept of change is broadly interpreted, various descriptions of this concept are also present in this study. Due to a large number and multiplicity of meanings of the presented definitions, the author provides her own definition of the concept of change for the needs of this study. This chapter also provides synonyms of this term. It also includes a classification and division of changes implemented into companies according to the degree of intensity of a single, chosen quality. As there are many definitions of the concept of change. The second chapter of the study presents the type of the attitude and behaviour of the organization members depends on their evaluation of changes. In my opinion, the result of this evaluation could be the following: majority of benefits (a model of an organization capable of changes), uncertain result (a model of an indifferent organization), and majority of losses (a model of an organization incapable of changes). The next part of the study describes Methodology of Change Efficiency Assessment. The effectiveness of implementing changes into an enterprise will be a function of three elementary factors: effectiveness of implemented changes, profitability of implemented changes and economically of implemented changes. The greater the synergy between these elements, the higher the quality of the final effect. The four chapter presents the report of focus group interview. A focus group interview is a structured group process used to obtain detailed information about a particular topic. It is particularly useful for exploring attitudes and feelings and to draw out precise issues that may be unknown to the researcher. The last chapter presents the effect of implemented changes in a company. Methodology of Change Efficiency Assessment is not the panacea for all the problems relating to uncertainty. The study is closed and concluded by presenting the directions of prospective research.
174
DrOIN 1060
brak uprawnień do pobrania pliku
archiwum
Jan Jabłoński
Poznań, Polska
25.03.2008
polski
brak uprawnień do pobrania pliku
archiwum
Ludmiła Zawadzka
Gdańsk, Polska
05.03.2008
polski
brak uprawnień do pobrania pliku
archiwum
rozprawa doktorska
Poznań, Polska
20.05.2008