Deklaracja dostępności strony internetowej
Nazwa serwisu: System Informacji Naukowej Politechniki Poznańskiej
Politechnika Poznańska zobowiązuje się zapewnić dostępność swojej strony internetowej sin.put.poznan.pl zgodnie z przepisami ustawy z dnia 4 kwietnia 2019 r. o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych oraz ustawy z dnia 9 marca 2023 r. o zmianie ustawy o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych.
Oświadczenie w sprawie dostępności ma zastosowanie do strony internetowej
Biblioteki Politechniki Poznańskiej.
Deklaracja dotyczy również dostępności architektonicznej.
1. Status zgodności z ustawą o dostępności cyfrowej
Politechnika Poznańska użytkuje 27 serwisów internetowych, wśród których www.put.poznan.pl ma nadrzędny charakter. Strona internetowa jest częściowo zgodna z ustawą z dnia 4 kwietnia 2019 r. o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych oraz ustawy z dnia 9 marca 2023 r. o zmianie ustawy o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych z powodu niezgodności lub wyłączeń wymienionych poniżej:
- brak możliwości wyświetlenia treści zarówno w układzie pionowym, jak i poziomym urządzenia (np. smartfon, tablet),
- brak zdefiniowanych atrybutów w tekstowych polach formularza, które zbierają określone typy informacji o użytkowniku,
- brak odpowiednich atrybutów ulepszających semantykę kodu HTML,
- utrata zawartości lub funkcji strony internetowej po powiększeniu rozmiaru czcionki do 200% w przeglądarce lub za pomocą udostępnionych na stronie kontrolek,
- użytkownicy z problemami kognitywnymi (poznawczymi), trudnościami w uczeniu się, wadami wzroku mają problem z odczytem tekstu,
- grafiki tekstowe użyto jedynie jako dekoracje, które nie niosą informacji,
- utrata treści/funkcji oraz możliwości przewijania treści w poziomie, kiedy szerokość ekranu wynosi 320 pikseli w trybie portretowym (pionowym) lub wysokość - 256 pikseli w trybie poziomym,
- brak kontrastu kolorów w stosunku minimum 3:1 pomiędzy obiektami graficznymi i elementami interfejsu a kolorami przylegającymi,
- brak obsługi zewnętrznej klawiatury, np. do zmiany fokusa elementów,
- brak dostępu do wszystkich funkcji strony za pomocą użyciu klawiatury (bez żadnych wyjątków),
- brak dostępnej nazwy w elementach interfejsu,
- stosowanie nietypowych słów, w tym dwuznacznych, nieznanych, brak słownika,
- brak opisu znaczenia skrótów (rozszerzenia),
- brak w treści uzupełnień pomocnych dla osób ze szczególnymi potrzebami (w formie streszczenia lub ilustracji, wykresów, filmów, animacji),
- brak mechanizmów przywracających poprzednie dane, weryfikacje lub potwierdzenia,
- brak wyświetlenia ważnego komunikatu przez czytniki ekranu, gdy fokus nie jest na niego skierowany.
Deklarację sporządzono na podstawie samooceny przeprowadzonej przez podmiot publiczny: Dział Obsługi i Eksploatacji Politechniki Poznańskiej.
Link do informacji o sposobie dokonania oceny dostępności cyfrowej.
Oświadczenie sporządzono dnia: 14.04.2021.
2. Skróty klawiaturowe
Na stronie sin.put.poznan.pl zastosowano następujące skróty klawiaturowe ułatwiające nawigację
- nie zastosowano skrótów klawiaturowych.
3. Dane teleadresowe siedziby podmiotu publicznego wraz ze wskazaniem danych kontaktowych osoby wyznaczonej do realizacji spraw w zakresie dostępności cyfrowej w tym podmiocie publicznym
Dział Informacji i Promocji
ul. Piotrowo 3, 60-965, Poznań
Adrianna Matuszczak, nr tel. 61 665 3786
email: dzial.promocji@put.poznan.pl
W przypadku problemów z dostępnością strony internetowej oraz aplikacji mobilnych prosimy o kontakt z punktem kontaktowym –
Biurem ds. Osób Niepełnosprawnych, przy Dziale ds. Równości:
e-mail: bon@put.poznan.pl
telefon: 61 665 29 58.
W zgłoszeniu należy podać:
- adres internetowy strony publikującej niedostępną treść,
- imię i nazwisko zgłaszającego,
- dane kontaktowe zgłaszającego (np. numer telefonu, e-mail),
- formę udzielenia odpowiedzi na zgłoszenie (np. druk powiększony, alfabet Braille’a, informacja dźwiękowa).
4. Procedura wnioskowo-skargowa w zakresie dostępności cyfrowej
Każdy ma prawo wystąpić do podmiotu publicznego z żądaniem zapewnienia dostępności cyfrowej wskazanej strony internetowej, aplikacji mobilnej (w tym elementów, o których mowa w art. 3 ust. 2, oraz elementów niedostępnych cyfrowo na podstawie art. 8 ust. 1) albo wskazania alternatywnego sposobu dostępu (o którym mowa w art. 7 ustawy z dnia 4 kwietnia 2019 o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych z późn.zm.).
Żądanie powinno zawierać:
- dane kontaktowe osoby występującej z żądaniem;
· wskazanie strony internetowej i aplikacji mobilnej lub ich elementów, które mają być dostępne cyfrowo;
· wskazanie sposobu kontaktu z osobą występującą z żądaniem;
· wskazanie alternatywnego sposobu dostępu, jeżeli dotyczy.
Dążąc do kompleksowego zapewnienia dostępności, Uczelnia zrealizuje zgłoszone żądanie bez zbędnej zwłoki, jednak nie później niż w terminie 7 dni od dnia wystąpienia z żądaniem. Jeżeli zapewnienie dostępności w zakresie określonym w żądaniu nie jest możliwe w terminie 7 dni, Politechnika Poznańska niezwłocznie powiadamia wnioskodawcę o przyczynach opóźnienia oraz terminie, w którym zapewni dostępność, jednak nie dłuższym niż dwa miesiące od dnia wystąpienia z żądaniem.
Politechnika Poznańska może odmówić zapewnienia dostępności cyfrowej, jeżeli wiązałoby się to z ryzykiem naruszenia integralności lub wiarygodności przekazywanych informacji. W przypadku, gdy Politechnika Poznańska nie jest w stanie zapewnić dostępności cyfrowej zgodnie z żądaniem, niezwłocznie powiadamia wnioskodawcę o przyczynach takiej niemożności i wskazuje alternatywny sposób dostępu.
W przypadku, gdy Uczelnia odmówi realizacji żądania zapewnienia dostępności lub alternatywnego sposobu dostępu do informacji, wnoszący żądanie możne złożyć skargę do rektora w sprawie zapewnienia dostępności cyfrowej strony internetowej, aplikacji mobilnej lub elementu strony internetowej i aplikacji mobilnej.
Do skarg rozpatrywanych w postępowaniach w sprawie zapewnienia dostępności cyfrowej strony internetowej i aplikacji mobilnej lub elementu strony internetowej i aplikacji mobilnej stosuje się przepisy działu VIII ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2022 r. poz. 2000 i 2185). Do zapewnienia alternatywnego sposobu dostępu do wskazanego elementu strony internetowej lub aplikacji mobilnej stosuje się odpowiednio przepisy ust. 3-8.
Rejestracją i obsługą wniosków zajmuje się Dział ds. Równości Politechniki Poznańskiej.
Po wyczerpaniu wskazanej wyżej procedury można także złożyć wniosek do Rzecznika Praw Obywatelskich (https://www.rpo.gov.pl/).
5. Dostępność architektoniczna
Informacje o dostępności architektonicznej opracowano dla wszystkich budynków Politechniki Poznańskiej z podziałem na następujące lokalizacje:
6. Dostępność tłumacza polskiego języka migowego
- Dostępność tłumacza polskiego języka migowego zapewnia się za pomocą środków komunikacji elektronicznej w postaci usługi tłumacza migowego on-line, dostępnego przez komunikator internetowy lub aplikację mobilną.
- Szczegóły dotyczące sposobu korzystania z usługi określa Instrukcja zawarta na stronie www.bon.put.poznan.pl.
-
Osoby zainteresowane usługą tłumacza migowego on-line powinny
skontaktować się
z Biurem ds. Osób Niepełnosprawnych przy Dziale ds. Równości:
bon@put.poznan.pl
7. Aplikacje mobilne:
- PPulse
1. Politechnika Poznańska udostępnia bezpłatne aplikacje mobilne PPulse oraz Mobilny USOS PP, które można pobrać ze strony: https:/mobile.put.poznan.pl lub skanując powyższy kod QR.
2. Deklaracja dostępności dla aplikacji PPulse znajduje się pod poniższym adresem:
3. Deklaracja dostępności dla aplikacji Mobilny USOS dostępna jest pod poniższym adresem:
Deklaracja dostępności Android: https://usosweb.put.poznan.pl/kontroler.php?_action=dodatki/mobilny_usos/deklaracjaDostepnosci&app=android
Deklaracja dostępności iOS: https://usosweb.put.poznan.pl/kontroler.php?_action=dodatki/mobilny_usos/deklaracjaDostepnosci&app=ios
- Aplikacja umożliwia m.in.:
- przegląd:
- aktualności z wybranych źródeł,
- wydarzeń związanych z Uczelnią lub organizowanych na terenie Poznania,
- ofert pracy publikowanych przez Centrum Praktyk i Karier Studentów i Absolwentów Politechniki Poznańskiej (https://cpk.put.poznan.pl),
- wyszukiwanie danych kontaktowych do wszystkich pracowników Politechniki Poznańskiej (https://informator.put.poznan.pl); deklaracja dostępności do Informatora Politechniki Poznańskiej znajduje się pod linkiem: https://informator.put.poznan.pl/app/accessibility
- dostęp do:
- informacji o budynkach Politechniki Poznańskiej i ich lokalizacji,
- przewodnika zawierającego informacje o kampusie, systemie kontroli dostępu oraz Internecie na terenie Uczelni,
- konta pracownika, w tym danych kontroli dostępu wraz z edycją danych pojazdu uprawnionego do wjazdu na parking bez okazywania identyfikatora,
- wsparcie rekrutacji, w tym wgląd w dane kandydata na studia i jego status z możliwością wypełniania ankiet,
- obsługę konta studenta, w tym dostęp do:
- danych kontroli dostępu (te zapewnia integracja z usługą eKD - https://ekd.put.poznan.pl),
- listy kursów e-learning pobieranych z systemu eKursy (https://ekursy.put.poznan.pl),
- listy opłat,
- wykazów ocen.
Dostosowanie aplikacji mobilnej PPulse do standardu WCAG 2.1. AA nastąpi do dnia 30.04.2023.
8. Data publikacji:sin.put.poznan.pl: 01.09.2021.
9. Data istotnej aktualizacji:sin.put.poznan.pl: 01.09.2021.
10. Liczba użytkowników strony internetowej: brak danych.
11. Okres funkcjonowania strony internetowej lub aplikacji mobilnej: 3 lata.
12. Częstotliwość publikacji nowych treści:raz na semestr.