Depending on the amount of data to process, file generation may take longer.

If it takes too long to generate, you can limit the data by, for example, reducing the range of years.

Article

Download BibTeX

Title

Tożsamość Łodzi filmowej w dobie globalizacji

Authors

Title variant

EN The identity of Łódź, the city of film, in the age of globalization

Year of publication

2014

Published in

Zeszyty Naukowe Politechniki Poznańskiej. Architektura i Urbanistyka

Journal year: 2014 | Journal number: Z. 30

Article type

scientific article

Publication language

polish

Keywords
PL
  • kino
  • Łódź
  • sztuka firmowa XX w.
Abstract

PL Kino pojawiło się w Łodzi niedługo po swoich narodzinach. 1 sierpnia 1986 roku, zaledwie rok po opatentowaniu kinematografu przez braci Lumière, odbył się jeden z pierwszych pokazów filmowych w Polsce, a w 1899 roku bracia Krzemińscy otworzyli pierwsze stałe kino przy ul. Piotrkowskiej. Zaraz po II wojnie światowej, na mocy dekretu Krajowej Rady Narodowej, powstała pierwsza w Polsce Wytwórnia Filmów Fabularnych, a następnie studio filmowe Se-Ma-For zajmujące się produkcją filmów animowanych. W 1948 roku otwarto Wyższą Szkołę Filmową, kształcącą reżyserów i operatorów filmowych. Spacerując ul. Piotrkowską, można podziwiać Aleję Gwiazd, wzorowaną na hollywoodzkiej Walk of Fame. W Łodzi od wielu lat organizowane są liczne festiwale filmowe, a od 1976 roku działa jedyne w kraju Muzeum Kinematografii. Niepowtarzalna architektura miasta posłużyła niejednokrotnie jako żywa scenografia filmów takich wybitnych reżyserów jak Andrzej Wajda czy Krzysztof Kieślowski. Filmowa historia Łodzi to niezwykle istotny element jej kulturowego i architektonicznego dziedzictwa. W dobie globalizacji, masowej turystyki i komercjalizacji produktów architektura staje się coraz bardziej zunifikowana a aglomeracje coraz bardziej monotonne. Budynki i miejsca związane ze sztuką filmową XX wieku pozwalają odróżnić Łódź od innych polskich i europejskich miast, tworząc unikatową tożsamość miasta filmowego. Czy ta architektura może pełnić istotną funkcję również w XXI wieku? Czy obiekty te pozostaną jedynie martwymi eksponatami a jeśli tak - to jak długo?

EN The cinema phenomenon emerged in Łódź shortly after its birth. One of the first film screenings in Poland took place on August 1st 1986 barely a year after the cinematograph was patented by the Lumière brothers. In 1899 the Krzemińscy brothers opened the first stationary movie theater at Piotrkowska Street. Immediately after the Second World War, by decree of the National Council, the first Film Production Studios were created, and two years later the film studio Se-Ma-For specializing in animated films was opened. In 1948 the National Film School was established to educate in directing and cinematography. On Piotrkowska Street you can admire the HollyŁódź's Walk of Fame. For many years different film festivals have been organized here. The Museum of Cinematography functions in Łódź since 1976. The unique architecture of the city has often been used as a living scenery of productions of such outstanding film directors as Andrzej Wajda and Krzysztof Kieslowski. The film history of Łódź is an extremely important element of its cultural and architectural heritage. In the age of globalization, mass tourism and products commercialization architecture became unified and agglomerations monotonous. Buildings and places related to the cinematography of the XX century help to distinguish Łódź from other Polish and European cities, creating a unique identity of the city of film. Will such architecture also have a significant role in the XXI century? Or will these objects become, and for how long, only the architectural exhibits?

Pages (from - to)

113 - 120

Ministry points / journal

3

This website uses cookies to remember the authenticated session of the user. For more information, read about Cookies and Privacy Policy.