Depending on the amount of data to process, file generation may take longer.

If it takes too long to generate, you can limit the data by, for example, reducing the range of years.

Article

Download BibTeX

Title

Okna wystawowe jako element rewitalizacji przestrzeni miejskiej

Authors

Title variant

EN Shop windows as an element of revitalisation of urban space

Year of publication

2014

Published in

Zeszyty Naukowe Politechniki Poznańskiej. Architektura i Urbanistyka

Journal year: 2014 | Journal number: Z. 30

Article type

scientific article

Publication language

polish

Keywords
PL
  • rola okien wystawowych
  • okna wystawowe
  • jakość publicznej przestrzeni
Abstract

PL Obecna sytuacja polskich miast wskazuje na silną potrzebę zdefiniowania i uporządkowania ich funkcji na nowo. Niezbędna wydaje się gruntowna analiza interakcji zachodzących w przestrzeni miejskiej oraz próba określenia możliwości zmian. Ekspozycje i wystawy, będące elementarną częścią scenerii strefy parterowej centrum śródmiejskiego, są najszybciej zmieniającymi się elementami przestrzeni miejskiej. Piesi, obcujący głównie z tą strefą, oczekują efektownych lokali usługowych, oryginalnie zaaranżowanych ekspozycji oraz ciekawych elewacji bogatych w interesujące detale architektoniczne. Rolą okien wystawowych jest bowiem nie tylko reklamowanie towarów, ale także wzbogacenie estetyczne ulicy. Niestety mnogość różnorodnych rozwiązań kompozycyjnych przyczynia się do powstawania dysonansów stylistycznych. Miasto nie powinno zezwalać na nieograniczoną swobodę w kreowaniu indywidualnych rozwiązań, lecz narzucać inwestorom obowiązek podporządkowania się pewnym ramom wyznaczającym architektoniczną jakość publicznej przestrzeni.

EN The current situation of Polish cities indicates a strong need to define and clarify their functions again. It appears necessary to do a deep analysis of the interactions taking place in the urban space and try to find possibilities for change. Exhibitions and displays, which are an elementary part of the scenery of the ground floor zone of the city centers, are the fastest-changing elements of the urban space. Pedestrians, who interact mainly with this area, expect spectacular commercial premises, originally arranged exposures and interesting facades rich in interesting architectural details. The role of the shop windows is not only to advertise products but also to enrich the aesthetic of the street. Unfortunately, a multitude of diverse compositional solutions contributes to many stylistic dissonance. The city should not allow investors to have an unlimited freedom in creating customized solutions and impose a duty to comply with the rules indicating the architectural quality of the public space.

Pages (from - to)

233 - 238

Ministry points / journal

3

This website uses cookies to remember the authenticated session of the user. For more information, read about Cookies and Privacy Policy.