Subiektywna ocena jakości wideo w sieci dostawcy dla usługi telewizyjnej opartej o strumieniowanie adaptacyjne
[ 1 ] Wydział Informatyki i Telekomunikacji, Politechnika Poznańska | [ 2 ] Instytut Sieci Teleinformatycznych, Wydział Informatyki i Telekomunikacji, Politechnika Poznańska | [ SzD ] doctoral school student | [ P ] employee
EN Subjective assessment of video quality in the service provider network for a TV service based on adaptive streaming
PL Subiektywna ocena jakości wideo w sieci dostawcy dla usługi telewizyjnej wykorzystującej strumieniowanie adaptacyjne
2024
chapter in monograph
polish
- over-the-top
- subiektywne badanie jakości
- strumieniowanie adaptacyjne
- quality of experience
- over-the-top
- subjective video assessment
- adaptive streaming
- quality of experience
PL Ocenia się, że w samej Polsce rynek usług wideo opartych o strumieniowanie adaptacyjne zwiększy poziom przychodów o około 700 milionów dolarów do 2029 roku. Podobne szacunki dotyczą także innych regionów. Wraz z wzrostem konsumpcji treści wideo istotne jest, aby dostarczana jakość obrazu wideo była zadowalająca dla klientów. Badanie subiektywnej oceny jakości wideo pozwala na uzyskanie opinii użytkowników w oparciu o ich percepcję. W rozdziale opisano metody badania subiektywnej jakości wideo według zaleceń Międzynarodowego Związku Telekomunikacyjnego oraz stosowane skale ocen w zależności od badanych elementów jakości wideo. Przywołane zostały uzyskane wyniki i wykorzystane metody w innych badaniach dostępnych w literaturze. Finalnie zaprezentowano sposób implementacji badania w produkcyjnym systemie telewizyjnym dostawcy usług Internetowych i telewizyjnych. Zaproponowany został sposób zbierania ocen na odległość w oparciu o aplikację mobilną. Dalsze badania będą obejmować analizę uzyskanych ocen i wykorzystanie ich do wytworzenia mechanizmów uczenia maszynowego w celu uogólnienia oceny dla innych użytkowników usługi telewizyjnej.
EN It is estimated that the Polish market for video services based on adaptive streaming will generate approximately $700 million in revenue by 2029. Similar estimates can be made for other regions. As the consumption of video content continues to increase, it is crucial that the delivered video quality meets the expectations of customers. A survey of subjective evaluation of video quality allows for the collection of users’ opinions based on their perception. The following chapter describes the methods employed in the assessment of subjective video quality. These methods are based on recommendations set forth by the International Telecommunications Union and utilize rating scales designed to assess specific video quality elements. The results of previous studies and the methodologies employed in those studies are also discussed. Finally, the implementation of this method within the production TV system of an Internet and TV service provider is presented. A remote rating collection method based on a mobile application is also proposed. Further research will involve the analysis of the ratings obtained and the development of machine learning mechanisms to generalise the ratings to other users of the TV service.
104 - 114
copyright
publisher's website
final published version
20