Depending on the amount of data to process, file generation may take longer.

If it takes too long to generate, you can limit the data by, for example, reducing the range of years.

Article

Download BibTeX

Title

Rury stalowe wypełnione betonem w mostowych ustrojach kratownicowych

Authors

[ 1 ] Instytut Inżynierii Lądowej, Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska, Politechnika Poznańska | [ P ] employee

Scientific discipline (Law 2.0)

[2.7] Civil engineering and transport

Title variant

EN Concrete-filled steel tubes in bridge truss structures

Year of publication

2018

Published in

Materiały Budowlane

Journal year: 2018 | Journal number: nr 7

Article type

scientific article

Publication language

polish

Keywords
PL
  • rura stalowa
  • wypełnienie betonem
  • dźwigar kratownicowy
  • budowla mostowa
  • badania
EN
  • steel tube
  • concrete fill
  • truss structure
  • bridge
  • testing
Abstract

PL Rury stalowe wypełnione betonem zaczęto stosować w budownictwie jako słupy w XX w. W ostatnich latach wdrożono je w mostowych ustrojach kratownicowych. Wypełnienie betonem znacznie ogranicza wrażliwość pasów z rur stalowych na lokalną utratę stateczności, szczególnie w węzłach. Dźwigary kratownicowe z rur stalowych z pasami wypełnionymi betonem mają większą nośność i sztywność w porównaniu z odpowiednikami bez wypełnienia. Właściwie nie występuje w nich zagrożenie lokalną utratą stateczności ścianek elementów. Zniszczenie może nastąpić w wyniku uplastycznienia pasa rozciąganego, pęknięcia mocowania krzyżulca rozciąganego w węźle z propagacją wzdłuż spoiny lub przez ścianki pasa rozciąganego bądź utraty stateczności krzyżulca ściskanego. Mechanizm zniszczenia zależy m.in. od wymiarów przekroju poprzecznego elementów i sposobu zakratowania.

EN Concrete filled steel tubes are present in civil engineering since 20-th century. In recent years they have started being applied in bridge truss girders. Concrete fill significantly reduces sensitivity of steel tubes to local buckling, especially at nodes. Truss girders made of concrete-filled steel tubes have better load carrying capacity and flexural stiffness in comparison to similar girders made of steel tubes themselves. They are not exposed to failure due to local buckling of tube walls. Recorded failure modes are: plastification of the cord in tension, punching shear at the connection of bracing in tension and truss cord (crack propagates through the connection or through the cord in tension), buckling of bracing in compression. Occurrence of specific failure mode depends on individual parameters of the girders – members cross-sectional dimensions and bracing layout.

Pages (from - to)

44 - 46

DOI

10.15199/33.2018.07.13

URL

https://www.materialybudowlane.info.pl/pl/11381

Ministry points / journal

8

Ministry points / journal in years 2017-2021

8

This website uses cookies to remember the authenticated session of the user. For more information, read about Cookies and Privacy Policy.