W zależności od ilości danych do przetworzenia generowanie pliku może się wydłużyć.

Jeśli generowanie trwa zbyt długo można ograniczyć dane np. zmniejszając zakres lat.

Artykuł

Pobierz plik Pobierz BibTeX

Tytuł

Projektowanie mostów na obciążenia wg klas MLC – analiza obowiązujących przepisów

Autorzy

Wariant tytułu

EN Bridges design on MLC class loads – analysis of formal polish regulations

Rok publikacji

2018

Opublikowano w

Archiwum Instytutu Inżynierii Lądowej

Rocznik: 2018 | Numer: nr 26

Typ artykułu

artykuł naukowy

Język publikacji

polski

Słowa kluczowe
PL
  • obciążenie mostowe
  • klasy obciążeń mostowych
  • klasy MLC
  • przepisy techniczno – budowlane
  • nośność mostów
Streszczenie

PL W referacie analizuje się różne formalne pojęcia związane z obciążeniami ruchomymi drogowych obiektów mostowych. Następnie przeprowadza się przegląd obowiązujących w tym zakresie przepisów techniczno – budowlanych ze szczególnymi uwzględnieniem wojskowej klasyfikacji obciążeń (klasy MLC). Wskazuje się na brak spójności w obowiązujących przepisach i konsekwencje jakie mogą z tego wynikać. Dla 30 różnych obiektów mostowych zaprojektowanych na klasę obciążenia A wg PN-S-85- 10030, a znajdujących się w ciągu jednej z autostrad oraz drogi ekspresowej, wyznaczono klasę obciążenia MLC. Przytoczone przykłady pokazują, że klasa obciążenia A nie we wszystkich wypadkach gwarantuje uzyskanie klasy MLC 100/150. Analizuje się różne parametry obiektu mostowego, które mogą decydować o przypisanej mu klasie obciążenia MLC. Ponadto zwraca się uwagę na brak regulacji dotyczących wyznaczenia obciążeń poziomych powodowanych przez obciążenia MLC i możliwy ich wpływ na projektowanie obiektów mostowych. Referat kończy się wnioskami z których najważniejsze postulują konieczność jednoznacznego zdefiniowania klasy MLC dla obiektów projektowanych lub istniejących, zwłaszcza w ciągu autostrad i dróg ekspresowych oraz uzupełnieniem regulacji w sprawie obciążeń poziomych od obciążeń pojazdami wojskowymi.

EN The paper analyzes various formal concepts related to the live loads of road bridges. Then a review of the technical and construction regulations in force in this respect is carried out, with particular emphasis on the military load classification (MLC class). It points out the lack of consistency in the polish regulations in force and the consequences that may result from this. For 30 different bridge structures designed for the load class A according to PN-S-85-10030, and located within one of the motorways and the expressway, the MLC load class was determined. The examples cited show that load class A does not guarantee MLC class 100/150 in all cases. Different parameters of a bridge structure are analyzed, which may decide about the MLC load class assigned to it. In addition, attention is paid to the lack of regulation regarding the determination of horizontal loads caused by MLC loads and their possible impact on the design of bridges. The paper ends with conclusions from which the most important postulate the necessity of unambiguously defining the MLC class for designed or existed bridge structures, especially in the course of motorways and expressways, as well as supplementing the existed regulation regarding horizontal loads from loads caused by military vehicle.

Strony (od-do)

171 - 191

DOI

10.21008/j.1897-4007.2018.26.14

Zaprezentowany na

Współczesne metody budowy, wzmacniania i przebudowy mostów : XXVIII seminarium, 12-13.06.2018, Rosnówko k. Poznania, Polska

Typ licencji

CC BY-SA (uznanie autorstwa - na tych samych warunkach)

Pełny tekst artykułu

Pobierz plik

Poziom dostępu do pełnego tekstu

publiczny

Punktacja Ministerstwa / czasopismo

4

Punktacja Ministerstwa / czasopismo w ewaluacji 2017-2021

4

Ta strona używa plików Cookies, w celu zapamiętania uwierzytelnionej sesji użytkownika. Aby dowiedzieć się więcej przeczytaj o plikach Cookies i Polityce Prywatności.