W zależności od ilości danych do przetworzenia generowanie pliku może się wydłużyć.

Jeśli generowanie trwa zbyt długo można ograniczyć dane np. zmniejszając zakres lat.

Artykuł

Pobierz plik Pobierz BibTeX

Tytuł

Zastosowanie algorytmów rozmieszczania do optymalizacji interfejsu człowiek-maszyna

Autorzy

Wariant tytułu

EN Application of facilities layout algorithms to human-machine interface optimization

Rok publikacji

2015

Opublikowano w

Zeszyty Naukowe Politechniki Poznańskiej. Organizacja i Zarządzanie

Rocznik: 2015 | Numer: nr 65

Typ artykułu

artykuł naukowy

Język publikacji

polski

Słowa kluczowe
PL
  • ergonomia
  • projektowanie interfejsów
  • rozmieszczanie obiektów na płaszczyźnie
  • CRAFT
  • symulowane wyżarzanie
EN
  • ergonomics
  • interface design
  • placement of objects on the plane
  • CRAFT
  • simulated annealing
Streszczenie

PL W pracy przedstawiono koncepcję zastosowania algorytmu symulowanego wyżarzania do optymalizacji interfejsu człowiek-maszyna. Istotą propozycji jest uwzględnienie, w ogólnej perspektywie podejścia symulowanego wyżarzania kryteriów decydujących o jakości ergonomicznej panelu sygnalizacyjno-sterowniczego. Zaproponowano ponadto prostą koncepcję mapowania wielkości obiektów na siatce modułowej za pomocą sztucznych elementów odpowiednio ze sobą powiązanych. Skuteczność zaproponowanego podejścia pokazano w eksperymentach symulacyjnych na przykładach interfejsów złożonych z komponentów o różnych wymiarach geometrycznych. Porównanie rezultatów proponowanego algorytmu z tradycyjną metodyką CRAFT jest obiecujące i skłania do dalszych prac w obszarze badań właściwości metody i jej doskonalenia.

EN The work presents the concept of applying a simulated annealing algorithm to humancomputer interface optimization. The essence of this proposal lies in taking into account criteria deciding about the ergonomic quality of the signaling and control panel within the simulated annealing perspective. Moreover, a simple concept of mapping objects’ sizes to the modular grid by means of artificial elements connected with each other in a specific way has been proposed. The effectiveness of this approach has been shown in simulation experiments involving interfaces that included components of various geometrical dimensions. The examination included also CRAFT methodology. The comparison of our version of the algorithm with the classical CRAFT methodology is promising and inclines for further developing this approach and investigating its properties.

Strony (od-do)

19 - 29

Typ licencji

CC BY-SA (uznanie autorstwa - na tych samych warunkach)

Pełny tekst artykułu

Pobierz plik

Poziom dostępu do pełnego tekstu

publiczny

Punktacja Ministerstwa / czasopismo

10

Ta strona używa plików Cookies, w celu zapamiętania uwierzytelnionej sesji użytkownika. Aby dowiedzieć się więcej przeczytaj o plikach Cookies i Polityce Prywatności.