W zależności od ilości danych do przetworzenia generowanie pliku może się wydłużyć.

Jeśli generowanie trwa zbyt długo można ograniczyć dane np. zmniejszając zakres lat.

Artykuł

Pobierz plik Pobierz BibTeX

Tytuł

Musicians’ Daily Sound Exposure Assessed by Full-Day Dosimetry

Autorzy

Rok publikacji

2019

Opublikowano w

Vibrations in Physical Systems

Rocznik: 2019 | Tom: vol. 30 | Numer: no. 1

Typ artykułu

artykuł naukowy

Język publikacji

angielski

Słowa kluczowe
EN
  • sound exposure
  • musicians
  • noise dosimetry
  • full-day dosimetry
Streszczenie

EN In day-to-day life student musicians are often exposed to high-level sounds, that may be damaging for their hearing. At music universities, there are various obligatory activities, such as playing in the symphony or wind orchestra, playing in chamber ensembles or a Big Band. Many hours of individual practice is also mandatory. In every one of these activities, sound pressure levels are often high and the daily sound exposure levels often exceed the permissible limit of 85 dB. In this study, the exemplary results of the daily sound exposure are shown for a group of music students. In contrast to other studies, the measurements were carried out throughout the entire duration of the typical workday, so the calculated daily sound exposure level (LEX,8h) is based on factual data, not estimations. Data concerning the A-weighted equivalent continuous sound pressure level in the function of time are presented for musicians playing the flute, clarinet, double-bass, percussion, trombone, trumpet and French horn, for every activity (e.g. lesson, rehearsal, concert). The daily sound exposure level values (LEX,8h) are determined for each instrument.

Strony (od-do)

2019101-1 - 2019101-8

URL

https://vibsys.put.poznan.pl/_journal/2019-30-1/articles/vibsys_2019101.pdf

Typ licencji

CC BY (uznanie autorstwa)

Pełny tekst artykułu

Pobierz plik

Poziom dostępu do pełnego tekstu

publiczny

Punktacja Ministerstwa / czasopismo

40

Punktacja Ministerstwa / czasopismo w ewaluacji 2017-2021

70

Ta strona używa plików Cookies, w celu zapamiętania uwierzytelnionej sesji użytkownika. Aby dowiedzieć się więcej przeczytaj o plikach Cookies i Polityce Prywatności.