Depending on the amount of data to process, file generation may take longer.

If it takes too long to generate, you can limit the data by, for example, reducing the range of years.

Article

Download BibTeX

Title

Badania symulacyjne stołu obrotowego z napędem bezpośrednim

Authors

[ 1 ] Instytut Technologii Mechanicznej, Wydział Budowy Maszyn i Zarządzania, Politechnika Poznańska | [ P ] employee

Title variant

EN The Direct Drive Rotary Table Simulation Researches

Year of publication

2009

Published in

Archiwum Technologii Maszyn i Automatyzacji

Journal year: 2009 | Journal volume: vol. 29 | Journal number: nr 2

Article type

scientific article

Publication language

polish

Keywords
PL
  • silnik momentowy
  • stół obrotowy
  • badania symulacyjne
EN
  • rotary table
  • torque motor
  • simulation
Abstract

PL W artykule opisano model matematyczny stołu obrotowego sterowanego numerycznie napędzanego bezpośrednio momentowym silnikiem synchronicznym z magnesami trwałymi, a także wyniki wstępnych badań symulacyjnych w środowisku Matlab Simulink. Model, który poddano testom, jest oparty na sygnałach ciągłych. Wzięto w nim pod uwagę zarówno część elektryczną, jak i mechaniczną napędu. Uwzględniono strukturę układu regulacji, najważniejsze ograniczenia i zabezpieczenia jednostki napędowej. Zwrócono również uwagę na odpowiedni charakter oporów ruchu. W modelu uwzględniono tarcie oraz opór magnetyczny wytwarzany przez magnesy rotora silnika. Możliwości programu symulacyjnego pozwoliły na przetestowanie potencjalnego napędu w warunkach dowolnego obciążenia zarówno bezwładnościowego, jak i w postaci oddziaływania zmiennych sił zewnętrznych.

EN The direct drives (torque motors) are recently used instead of the reducing gears applied in the rotary axes of the contemporary NC machine tools. Such solutions have many advantages but also disadvantages. One can find contradictory opinions about that drive’s rigidity, especially the dynamic one. In this paper mathematic model of rotary table is described. The friction torque and other disruptions are included. Results of simulations are also presented.

Pages (from - to)

87 - 103

This website uses cookies to remember the authenticated session of the user. For more information, read about Cookies and Privacy Policy.