Harmonia dźwięku i architektury jako jedno z ważnych kryteriów kształtowania przestrzeni człowieka
[ 1 ] Instytut Architektury i Planowania Przestrzennego, Wydział Architektury, Politechnika Poznańska | [ P ] pracownik
2021
rozdział w monografii naukowej
polski
- akustyka w architekturze
- harmonia dźwięku
- piękno dźwięku
PL Cisza absolutna nie istnieje. Każdy budynek „gra”. Można usłyszeć w nim różne odgłosy, które tworzą tło akustyczne. Kształtowanie komfortowego tła akustycznego poprzez wzajemny układ pomieszczeń, dobór materiałów wykończeniowych jest ważnym elementem projektowania architektonicznego. W pracy podjęto próbę zarejestrowania dźwięków wytwarzanych przez prze-grody budowlane pobudzanych przez znajdujące się w najbliższym otoczeniu źródła akustyczne. Starano się odpowiedzieć na pytanie czy „odpowiedź” przegród budowlanych „niszczy” dźwięk oryginalny czy też z mim harmonizuje? Czy możliwe jest świadome uzyskiwanie wartości dodanej dzieła akustycznego (muzycznego, słownego) poprzez „strojenie” przegród budowlanych wnętrza architektonicznego? Przedstawiono analogię funkcjonowania wnętrza przestrzeni architektonicznej do zjawisk akustycznych generowanych przez instrumenty muzyczne. Stąd też założenie, że każda budowla architektoniczna jest swoistego rodzaju instrumentem, wydaje się być zasadna. Rejestracja brzmienia tego instrumentu była autorskim eksperymentem prowadzącym do próby odwzorowania wnętrza architektonicznego za pomocą akustycznego modelu przestrzennego. Przedstawiono metodę komponowania akustycznego modelu przestrzennego za pomocą analogów akustycznych składających się z dźwiękowodów (piszczałek). Przedstawione modelowanie może stanowić narzędzie wspomagające kształ-towanie harmonijnych relacji dźwięku z architekturą.
250 - 264
20