Wyzwania społecznej odpowiedzialności biznesu w warunkach kryzysu
[ 1 ] Instytut Logistyki, Wydział Inżynierii Zarządzania, Politechnika Poznańska | [ SzD ] doktorant ze Szkoły Doktorskiej
2022
rozdział w monografii naukowej
polski
PL Koncepcja społecznej odpowiedzialności biznesu (Corporate Social Responsibility, CSR) ulega licznym modyfikacjom, spowodowanym globalizacją, rosnącymi oczekiwaniami konsumentów czy przemianami społeczno-kulturowymi. Ważnym czynnikiem zmian są też sytuacje kryzysowe – w szczególności globalny kryzys finansowy z lat 2007-2009 oraz pandemia Sars-CoV-2. Zasadniczym celem artykułu jest zaprezentowanie najważniejszym zmian w rozumieniu CSR w odniesieniu do ogólnoświatowych kryzysów gospodarczych. Pierwszą część rozważań stanowi teoretyczne wprowadzenie do tematyki społecznej odpowiedzialności biznesu. W części drugiej wskazano ewolucję funkcjonowania CSR, a także zaprezentowano nowe wyzwania w tym obszarze. Managerowie przedsiębiorstw angażują się w ideę społecznej odpowiedzialności biznesu z wielu powodów. Jednym z głównych czynników motywujących do włączenia się w działania CSR powinna być chęć zabezpieczenia organizacji przed negatywnymi skutkami kryzysu. Długofalowe i nastawione na budowanie pozytywnych relacji działania zwiększają szanse przedsiębiorstwa na przetrwanie i rozwój w warunkach niepewności. Społeczna odpowiedzialność biznesu jest, bowiem jednym z głównych źródeł osiągnięcia przewagi konkurencyjnej, pozyskania i utrzymania najlepszych pracowników [LeśnaWierszołowicz, 2016, s. 71], wzrostu zainteresowania inwestorów, poprawy wizerunku oraz zwiększenia lojalności konsumentów. Niestety wiele organizacji funkcjonujących w czasach kryzysu skupia się na ograniczeniu wydatków, minimalizując koszty ponoszone na społeczną odpowiedzialność biznesu. Taka postawa wynika z braku wiedzy, czym jest społeczna odpowiedzialność. CSR to działania wpisane w strategię organizacji, dobrze przemyślane i konsekwentne praktyki, które przynoszą organizacji wymierne korzyści przy jednoczesnym zaspakajaniu potrzeb różnych grup interesariuszy. Sytuacje kryzysowe pozwalają zweryfikować czy prowadzone działania wpisują się w ideę CSR czy są wyłącznie elementem strategii marketingowej firmy. Ogólnoświatowy kryzys finansowy z lat 2007-2009 uwidocznił nieetyczne i pseudo-odpowiedzialne działania, a także wymusił zmianę dotychczasowego podejścia do idei społecznej odpowiedzialności biznesu. W wyniku globalnego kryzysu gospodarczego wiele organizacji zaczęło traktować CSR jako długofalową strategię zarządzania. Również obecny kryzys gospodarczy, wywołany przez pandemię COVID-19, spowodował poważne modyfikacje w rozumieniu społecznej odpowiedzialności biznesu.
15 - 24
20
20