The Course of the History of Architecture at the Faculty of Architecture and Design Creativity Based on the Transformation of Forms and Ways of Thinking
[ 1 ] Instytut Architektury, Urbanistyki i Ochrony Dziedzictwa, Wydział Architektury, Politechnika Poznańska | [ P ] pracownik
PL Przedmiot historia architektury na Wydziale Architektury a kreatywność projektowa oparta na transformacji form i sposobów myślenia
2022
artykuł naukowy
angielski
- history of architecture
- education
- implementation
- design
- mindset
- historia architektury
- edukacja
- implementacja
- projektowanie
- sposób myślenia
EN Education in the history of architecture and history of urban planning at the Faculty of Architecture at the Poznan University of Technology is not only a source of historical information, but also consists of conveying ways of thinking and design decisions that arose in given socio-spatial and cultural situations. Classes in the history of architecture are indirectly a science of design and creativity based on existing models, which, however, can be implemented or transformed to meet contemporary needs. The author decided to investigate whether this subject is sufficiently valued by students, how it is perceived by them and to what extent the knowledge gained in the classes is used in design and therefore conducted a survey among architecture students. The study also attempts to show examples of the transformation of thinking taken from previous centuries to contemporary design.
PL Edukacja historii architektury i urbanistyki na Wydziale Architektury Politechniki Poznańskiej nie jest wyłącznie źródłem informacji historycznych lecz polega na przekazywaniu sposobów myślenia oraz decyzji projektowych powstałych w danych sytuacjach społeczno-przestrzennych i kulturowych. Zajęcia z historii architektury są pośrednio nauką projektowania i kreatywności opartą na istniejących wzorach, które jednak można implementować czy transformować do współczesnych potrzeb. Autorka postanowiła zbadać czy przedmiot ten jest wystarczająco doceniany przez studentów, jak jest przez nich postrzegany i w jakim stopniu zdobyta w ramach zajęć wiedza jest wykorzystywana w projektowaniu. W opracowaniu podjęto też próbę pokazania przykładów transformacji sposobu myślenia zaczerpniętego z poprzednich wieków do współczesnego projektowania.
163 - 173
CC BY-SA (uznanie autorstwa - na tych samych warunkach)
otwarte czasopismo
ostateczna wersja autorska
w momencie opublikowania
publiczny
40