W zależności od ilości danych do przetworzenia generowanie pliku może się wydłużyć.

Jeśli generowanie trwa zbyt długo można ograniczyć dane np. zmniejszając zakres lat.

Artykuł

Pobierz plik Pobierz BibTeX

Tytuł

Methodological introduction to the carbon footprint evaluation of intermodal transport

Autorzy

[ 1 ] Wydział Inżynierii Zarządzania, Politechnika Poznańska | [ SzD ] doktorant ze Szkoły Doktorskiej

Dyscyplina naukowa (Ustawa 2.0)

[6.6] Nauki o zarządzaniu i jakości

Rok publikacji

2023

Opublikowano w

Frontiers in Environmental Science

Rocznik: 2023 | Tom: vol. 11

Typ artykułu

artykuł naukowy

Język publikacji

angielski

Słowa kluczowe
EN
  • carbon footprint
  • intermodal transport
  • terminal operations footprint
  • UN GHG Protocol
  • Paris Agreement
Streszczenie

EN Managing logistics processes from an environmental perspective is increasingly important in international supply chains. Essential elements of global logistics are supply chains based on intermodal logistic units. The specificity of this type of shipment, which often involves several modes of transport, requires a precise definition of model boundaries and identification of specific factors determining the level of carbon footprint. This research is focused on identifying the specific emissivity level of each intermodal transport stage. The conducted study refers to the international emission evaluation guidelines gathered in the UNGHGProtocol. The carbon footprint (CF) evaluation commenced during the case study indicated the need to consider the specificity of the assigned modes of transport. Hence selected emission factors such as US DEFRA, US EPA, KOBiZE and UNFCCC were engaged for better carbon footprint evaluation related to each stage of the intermodal transport process. In the summary part, the environmental efficiency level of each mode of transport has been compared. The sea freight mode was indicated as the most efficient in terms of overall kg*eCO2 per kilometre. The study shows that intermodal maritime transport, taking into account the weight of the goods transported and the distance, is approximately 68% more efficient than road transport. However, it must be mentioned that to identify the differences comprehensively, transshipment operations must also be taken into account in each scenario. Further research steps and recommendations have been presented in the last section of this research.

Data udostępnienia online

24.08.2023

Strony (od-do)

1 - 12

DOI

10.3389/fenvs.2023.1237763

URL

https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/fenvs.2023.1237763/full

Typ licencji

CC BY (uznanie autorstwa)

Tryb otwartego dostępu

otwarte czasopismo

Wersja tekstu w otwartym dostępie

oryginalna wersja autorska

Data udostępnienia

24.08.2023

Czas udostępnienia publikacji w sposób otwarty

w momencie opublikowania

Pełny tekst artykułu

Pobierz plik

Poziom dostępu do pełnego tekstu

publiczny

Punktacja Ministerstwa / czasopismo

100

Impact Factor

3,3

Ta strona używa plików Cookies, w celu zapamiętania uwierzytelnionej sesji użytkownika. Aby dowiedzieć się więcej przeczytaj o plikach Cookies i Polityce Prywatności.