W zależności od ilości danych do przetworzenia generowanie pliku może się wydłużyć.

Jeśli generowanie trwa zbyt długo można ograniczyć dane np. zmniejszając zakres lat.

Rozdział

Pobierz plik Pobierz BibTeX

Tytuł

Knowledge of the Business Ecosystem and the Implementation of a Circular Economy

Autorzy

[ 1 ] Instytut Zarządzania i Systemów Informacyjnych, Wydział Inżynierii Zarządzania, Politechnika Poznańska | [ P ] pracownik

Dyscyplina naukowa (Ustawa 2.0)

[6.6] Nauki o zarządzaniu i jakości

Rok publikacji

2023

Typ rozdziału

rozdział w monografii naukowej / referat

Język publikacji

angielski

Słowa kluczowe
EN
  • Knowledge obtaining
  • Circular economy
  • Business ecosystem
  • Designing sustainable products and processes
Streszczenie

EN Part of the European Green Deal is the Circular Economy Action Plan. Among other things, this plan formulates priorities for the design of products and production processes so that they are climate-neutral, correspond to a resource-efficient and circular economy (CE) and lead to a reduction of waste. These actions require companies not only to make changes to their organisational and management systems, but also to make investments. For this reason, these changes do not encourage companies to introduce the principles of the circular economy. Such encouragement can come from the business ecosystem. The aim of this article is to answer the question of whether companies gain such knowledge about the ecosystem in which they operate that encourages them to replace harmful technologies with friendly ones, to use their waste in their own production processes and those of other companies, and to neutralise their waste. This includes knowledge relating to the regulatory, economic, social, environmental and technological segments, as well as knowledge gained from buyers, suppliers and also competitors. The research hypothesis of the paper is that the greater this knowledge is, the more companies engage in the introduction of CE principles. In order to verify this hypothesis, an empirical study was conducted in 150 medium and large-sized companies belonging to 19 industrial sectors. Data were obtained using an interview questionnaire and were processed using a Kruskal-Wallis ANOVA and post hoc test. The results obtained allow us to conclude that knowledge of changes occurring in macro-environmental segments is more influential than knowledge obtained from buyers, suppliers and competitors. Companies that have knowledge of the changes taking place in the ecosystem perceive and exploit these changes and actions towards a circular economy as business opportunities. The research results obtained are useful for indicating the practical steps that leaders in the introduction of circular economy principles are taking in order to acquire the necessary knowledge about the ecosystem. They can also provide some contribution to the development of a sustainable product policy legislative initiative by the European Commission using the performance of these leaders.

Strony (od-do)

1358 - 1365

Książka

Proceedings of the 24th European Conference on Knowledge Management ECKM 2023. Vol. 1

Zaprezentowany na

24th European Conference on Knowledge Management ECKM 2023, 7-8.09.2023, Lisbon, Portugal

Typ licencji

inne

Tryb otwartego dostępu

witryna wydawcy

Wersja tekstu w otwartym dostępie

ostateczna wersja opublikowana

Czas udostępnienia publikacji w sposób otwarty

w momencie opublikowania

Pełny tekst rozdziału

Pobierz plik

Poziom dostępu do pełnego tekstu

publiczny

Punktacja Ministerstwa / rozdział

5

Punktacja Ministerstwa / rozdział (nauki humanistyczne, społeczne i teologiczne)

5

Punktacja Ministerstwa / konferencja (CORE)

70

Ta strona używa plików Cookies, w celu zapamiętania uwierzytelnionej sesji użytkownika. Aby dowiedzieć się więcej przeczytaj o plikach Cookies i Polityce Prywatności.