W zależności od ilości danych do przetworzenia generowanie pliku może się wydłużyć.

Jeśli generowanie trwa zbyt długo można ograniczyć dane np. zmniejszając zakres lat.

Artykuł

Pobierz plik Pobierz BibTeX

Tytuł

UAV Operators’ Gaze Behavior and Workload in Simulation Flights – a preliminary study

Autorzy

[ 1 ] Instytut Silników Spalinowych i Napędów, Wydział Inżynierii Lądowej i Transportu, Politechnika Poznańska | [ P ] pracownik

Dyscyplina naukowa (Ustawa 2.0)

[2.7] Inżynieria lądowa, geodezja i transport

Rok publikacji

2023

Opublikowano w

Transportation Research Procedia

Rocznik: 2023 | Tom: vol. 75

Typ artykułu

artykuł naukowy

Język publikacji

angielski

Słowa kluczowe
EN
  • UAV
  • UAVO
  • eye tracking
  • NASA TLX workload
  • fixation
Streszczenie

EN Effective processing of information from the sense of sight affects the efficiency and safety of flight operations. Differences in visual behaviour and workload between UAV operators with various flight experience during basic flight manoeuvres were identified as the research problem. The participants' visual behaviour was record using an eye tracker and their workload was measured using NASA TLX questionnaire. The research subjects' task was to perform a simulation UAV flights with different difficulty levels. The aim of article are preliminary research to make conclusions about differences in gaze and workload level according to operators experience and due to two simulation scenarios. Eye tracking and NASA TLX variables differentiate the difficulty levels of the simulations performed. For experts group values of eye tracking variables was similar during each level of task. However, NASA TLX results in experts group shows the difference between each task. Based on the result can be seen, that experience differentiate the level of subjects' workload during the operations performed. The results of the eye tracking study suggest that performing basic manoeuvres develops strategies for scanning the space. It is advisable to conduct further research with larger groups of operators taking into account the division into groups with varying different licences.

Strony (od-do)

134 - 141

DOI

10.1016/j.trpro.2023.12.016

URL

https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S2352146523012590

Zaprezentowany na

12th International Conference on Air Transport, INAIR 2023, The Future of Aviation – is the Sky the Limit?, 15-17.11.2023, Tartu, Estonia

Typ licencji

CC BY-NC-ND (uznanie autorstwa - użycie niekomercyjne - bez utworów zależnych)

Tryb otwartego dostępu

otwarte czasopismo

Wersja tekstu w otwartym dostępie

ostateczna wersja opublikowana

Pełny tekst artykułu

Pobierz plik

Poziom dostępu do pełnego tekstu

publiczny

Punktacja Ministerstwa / czasopismo

5

Ta strona używa plików Cookies, w celu zapamiętania uwierzytelnionej sesji użytkownika. Aby dowiedzieć się więcej przeczytaj o plikach Cookies i Polityce Prywatności.