W zależności od ilości danych do przetworzenia generowanie pliku może się wydłużyć.

Jeśli generowanie trwa zbyt długo można ograniczyć dane np. zmniejszając zakres lat.

Artykuł

Pobierz BibTeX

Tytuł

Assessment of the use of unmanned aerial vehicles for road pavement condition surveying

Autorzy

[ 1 ] Instytut Inżynierii Lądowej, Wydział Inżynierii Lądowej i Transportu, Politechnika Poznańska | [ P ] pracownik

Dyscyplina naukowa (Ustawa 2.0)

[2.7] Inżynieria lądowa, geodezja i transport

Wariant tytułu

PL Ocena zastosowania bezzałogowych statków powietrznych do inwentaryzacji stanu nawierzchni drogowej

Rok publikacji

2023

Opublikowano w

Roads and Bridges - Drogi i Mosty

Rocznik: 2023 | Tom: vol. 22 | Numer: no. 4

Typ artykułu

artykuł naukowy

Język publikacji

angielski | polski

Słowa kluczowe
EN
  • 3D modeling
  • assessment of pavement damage
  • pavement diagnostics
  • photogrammetry
  • UAV
PL
  • BSP
  • diagnostyka nawierzchni
  • fotogrametria
  • modelowanie 3D
  • ocena uszkodzeń nawierzchni
Streszczenie

EN The article presents evaluation of road pavement surface diagnostics performed using an unmanned aerial vehicle (UAV). The work encompasses analysis of the potential for use of UAVs in pavement condition diagnostics, the methodology of field surveys and use of photogrammetry software. The experimental part includes a comparison of the results obtained for chosen types of pavement distress using orthophotomaps (created from images captured with UAV during flights at four different altitudes) and data obtained in field using a measuring tape and a total station. The results indicated that the measurement accuracy for chosen types of pavement distress (potholes, patches, cracks) obtained using typical surveying methods was similar to that obtained using aerial imaging technology (the difference does not exceed 1 cm). Using an unmanned aerial vehicle with an 1/2" image sensor, focal length of 24 mm and flight altitude of 5 m, it is possible to detect cracks from 1 mm in size; in the case of flight altitude of 30 m it is possible to detect cracks from 4 mm. The presented analyses indicate that UAVs may be successfully used in road surface feature diagnostics as an independent early damage detection system or as an extension of traditional surveying methods.

Strony (od-do)

331 - 345

DOI

10.7409/rabdim.023.017

URL

https://www.rabdim.pl/index.php/rb/article/view/v22n4p331/718

Typ licencji

CC BY (uznanie autorstwa)

Tryb otwartego dostępu

otwarte czasopismo

Wersja tekstu w otwartym dostępie

ostateczna wersja opublikowana

Czas udostępnienia publikacji w sposób otwarty

w momencie opublikowania

Punktacja Ministerstwa / czasopismo

100

Impact Factor

0,5

Ta strona używa plików Cookies, w celu zapamiętania uwierzytelnionej sesji użytkownika. Aby dowiedzieć się więcej przeczytaj o plikach Cookies i Polityce Prywatności.