W zależności od ilości danych do przetworzenia generowanie pliku może się wydłużyć.

Jeśli generowanie trwa zbyt długo można ograniczyć dane np. zmniejszając zakres lat.

Inna publikacja

Pobierz BibTeX

Tytuł

Bezpieczeństwo w ruchu drogowym

Autorzy

[ 1 ] Instytut Mechaniki Stosowanej, Wydział Inżynierii Mechanicznej, Politechnika Poznańska | [ P ] pracownik

Dyscyplina naukowa (Ustawa 2.0)

[2.9] Inżynieria mechaniczna

Rok publikacji

2023

Typ dokumentu

materiały dydaktyczne

Język publikacji

polski

Słowa kluczowe
PL
  • ruch drogowy
  • bezpieczeństwo
  • impuls siły
  • uderzenie
  • obrażenia powypadkowe
  • droga hamowania
Streszczenie

PL Problem bezpieczeństwa w ruchu drogowym jest cały czas aktualny, mimo systematycznego i zauważalnego rozwoju różnych obszarów badań ukierunkowanych na poprawę sytuacji. Ograniczenie zarówno ilości wypadków drogowych jak i ich skutków zależy od wielu czynników. W ramach spotkania omówiono zagadnienia podstawowe związane z bezpieczeństwem czynnym i biernym użytkowników pojazdów, zdefiniowano pojęcie impulsu siły i zderzenia czołowego. Zaprezentowane zostały przykłady materiałów i konstrukcji energochłonnych przy zwróceniu uwagi na taśmę samochodowego pasa bezpieczeństwa, pasów transportowych oraz absorberów pneumatycznych. Omówiono problematykę obrażeń na jakie narażony jest podróżujący samochodem w czasie wypadku. Część wykładu poświęcona została prezentacji wyników badań własnych z ich interpretacją. Tematyka wykładu: - Zespół badawczy. - Pojęcie bezpieczeństwa. - Bezpieczeństwo czynne i bierne. - Impuls siły, zderzenie czołowe, właściwości mechaniczne materiałów. - Materiał + konstrukcja w kontekście energochłonności przy uderzeniu. - Pasy bezpieczeństwa, pasy transportowe jako przykład systemu bezpieczeństwa. - Krzywa przeżycia człowieka w aspekcie przeciążeń działających na ciało. - Ostatnia sekunda życia kierowcy samochodu osobowego... - Przykładowe wyniki badań taśm samochodowych pasów bezpieczeństwa. - Praca pasów transportowych i przykładowe wyniki badań . - Hamowanie pojazdu na mokrej nawierzchni. - Wyniki badań procesu hamowania motocykla. - Ochrona głowy kaskiem, konstrukcja kasku, urazy głowy podczas wypadków. - Model głowy stosowany w badaniach kasków i urazów głowy i szyi. Przykładowe badanie uderzenia w strukturę energochłonną. - Wyniki badań wśród użytkowników pojazdów jednośladowych w aglomeracji poznańskiej. - Przykładowe zniszczenia kasków powypadkowych. - Czy jeździmy bezpiecznie? - Obecne i dalsze plany badawcze.

Uwagi

Wykład przygotowany na zaproszenie dr hab. n. med. Czesława Żaby, kierownika Zakładu Medycyny Sądowej i Koła Naukowego Młodych Medyków Sądowych.

Zaprezentowany na

Wykład w ramach współpracy naukowej z Zakładem Medycyny Sądowej Uniwersytetu Medycznego im. Karola Marcinkowskiego w Poznaniu, 17.06.2023, Poznań, Polska

Ta strona używa plików Cookies, w celu zapamiętania uwierzytelnionej sesji użytkownika. Aby dowiedzieć się więcej przeczytaj o plikach Cookies i Polityce Prywatności.