W zależności od ilości danych do przetworzenia generowanie pliku może się wydłużyć.

Jeśli generowanie trwa zbyt długo można ograniczyć dane np. zmniejszając zakres lat.

Artykuł

Pobierz plik Pobierz BibTeX

Tytuł

Life Cycle emission of selected Sustainable Aviation Fuels – A review

Autorzy

[ 1 ] Instytut Silników Spalinowych i Napędów, Wydział Inżynierii Lądowej i Transportu, Politechnika Poznańska | [ P ] pracownik

Dyscyplina naukowa (Ustawa 2.0)

[2.7] Inżynieria lądowa, geodezja i transport

Rok publikacji

2023

Opublikowano w

Transportation Research Procedia

Rocznik: 2023 | Tom: vol. 75

Typ artykułu

artykuł naukowy

Język publikacji

angielski

Słowa kluczowe
EN
  • sustainable aviation fuels
  • aviation
  • life cycle assessment
  • LCA
  • SAF
  • aviation biofuels
  • HEFA
  • ATJ
Streszczenie

EN Sustainable Aviation Fuels (SAF) are one of the most promising mid-term solution to reduce GHG emission from aviation sector. Carbon Offsetting and Reduction Scheme for International Aviation (CORSIA) established a new appellation for SAF, which is CORSIA eligible fuel (CEF). SAF to be considered as CEF should meet much more requirements, which are described in this article, but also should reduce GHG emission at least at 10% compared to conventional aviation fuel. This article focus on Life Cycle Assessment of SAF and CEF and analyzes the life cycle emission factors of CEF harvest from CORSIA document, but also compare that values for HEFA with other researches. Article shows how much important is Land Use Change factor in life cycle emission assessment, which can significantly change the final LCA value. Results from the analyses are that the lowest life cycle emission factor has miscanthus from Fischer-Tropsch conversion process, which is equal to -22.5 gCO2e/MJ, but also from Alcohol to Jet conversion process, which is -10.7 gCO2e/MJ (ATJ based on isobutanol) and -6.8 gCO2e/MJ (ATJ based on ethanol). For HEFA, which is the most used SAF pathway, the lowest life cycle emission factor for CEF has jatropha oil and the value was 10.4 gCO2e/MJ. The results analyzed in the article show also how different life cycle emission factors for the same feedstock and the same pathway could be depending on the cultivation, transport and other stages of feedstock's life cycle.

Strony (od-do)

77 - 85

DOI

10.1016/j.trpro.2023.12.010

URL

https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S235214652301253X

Zaprezentowany na

12th International Conference on Air Transport, INAIR 2023, The Future of Aviation – is the Sky the Limit?, 15-17.11.2023, Tartu, Estonia

Typ licencji

CC BY-NC-ND (uznanie autorstwa - użycie niekomercyjne - bez utworów zależnych)

Tryb otwartego dostępu

otwarte czasopismo

Wersja tekstu w otwartym dostępie

ostateczna wersja opublikowana

Pełny tekst artykułu

Pobierz plik

Poziom dostępu do pełnego tekstu

publiczny

Punktacja Ministerstwa / czasopismo

5

Ta strona używa plików Cookies, w celu zapamiętania uwierzytelnionej sesji użytkownika. Aby dowiedzieć się więcej przeczytaj o plikach Cookies i Polityce Prywatności.